Bryant umar┼é na bogactwo – NIE

Truj─ů i nie l─ůduj─ů.

 

Po tragicznej ┼Ťmierci znanego rzucacza pi┼ék─ů do obr─Öczy media pogr─ů┼╝y┼éy si─Ö w ┼╝a┼éobie. Kondolencje sk┼éadali najwybitniejsi ┼Ťwiatowi i polscy politycy oraz Grzegorz Schetyna. Gwiazdy wszelkich dyscyplin prze┼Ťciga┼éy si─Ö w ┼ézawieniu, a nadwi┼Ťla┼äscy dziennikarze wykazali si─Ö nie lada gimnastyk─ů, staraj─ůc si─Ö dowie┼Ť─ç, ┼╝e zmar┼éy uczy┼é si─Ö o Polakach na lekcjach historii i szanowa┼é nasz kraj.

W przerwach mi─Ödzy czytaniem o Mieszku I i ┼Ťpiewaniem ÔÇ×RotyÔÇŁ Kobe Bryant zdo┼éa┼é wypracowa─ç maj─ůtek szacowany na ok. 770 mln dolar├│w. Pozwoli┼éo mu to, jak wielu innym bogaczom, oderwa─ç si─Ö od ziemi dos┼éownie i w przeno┼Ťni.

 

Jumbo Jet nie starcza

Gdy wraz z rozwojem lotnictwa maj─Ötnym ludziom przesta┼éy wystarcza─ç pe┼éne przecie┼╝ niewyg├│d klasa biznes i pierwsza klasa rejsowych samolot├│w, wielu z nich postawi┼éo na korzystanie z prywatnych odrzutowc├│w i ┼Ťmig┼éowc├│w. Maj─ů one t─Ö oczywist─ů przewag─Ö, ┼╝e pozwalaj─ů frun─ů─ç gdzie si─Ö chce i kiedy si─Ö chce, bez ogl─ůdania si─Ö na rozk┼éady lot├│w i mordy innych pasa┼╝er├│w. Maj─ů te┼╝ jednak wad─Ö, kt├│ra w obliczu post─Öpuj─ůcego globalnego ocieplenia staje si─Ö zalet─ů: zabi─ç si─Ö w prywatnym fruwadle jest nadzwyczaj ┼éatwo.

 

Wiruj─ůc nad korkami

Wed┼éug rachunk├│w naukowc├│w litr spalonego paliwa lotniczego wytwarza ok. 2,5 kg dwutlenku w─Ögla. Du┼╝y samolot rejsowy emituje go oczywi┼Ťcie wi─Öcej od prywatnego odrzutowca czy ┼Ťmig┼éowca, niemniej taka matematyka bierze w ┼éeb, gdy prze┼éo┼╝y si─Ö ten wska┼║nik na jednego przelecianego pasa┼╝era. Najpopularniejszy na ┼Ťwiecie samolot pasa┼╝erski Boeing 737 w czasie godziny lotu emituje ok. 7 ton CO2 i zabiera na pok┼éad nawet dwustu pasa┼╝er├│w. Najpopularniejszy prywatny odrzutowiec Cessna Citation XLS wydziela w godzin─Ö ponad 2 tony dwutlenku w─Ögla, ale zabiera najwy┼╝ej o┼Ťmiu pasa┼╝er├│w. W przeliczeniu na g┼éow─Ö daje to niemal o┼Ťmiokrotnie wi─Öksz─ů emisj─Ö CO2.

Godzina lotu ┼Ťmig┼éowca Sikorsky S-76B, takiego, w kt├│rym rozbi┼é si─Ö Bryant, emitowa┼éa do atmosfery ton─Ö dwutlenku w─Ögla. Maszyna, maj─ůc ┼é─ůcznie z Bryantem dziewi─Öciu pasa┼╝er├│w, by┼éa per g┼éowa trzykrotnie bardziej szkodliwa dla ┼Ťrodowiska od wype┼énionego pasa┼╝erskiego kolosa.

Rzecz jasna Bryant nie m├│g┼é lata─ç sprzed cha┼éupy na boisko pasa┼╝erskim boeingiem i w jego przypadku odpowiednim por├│wnaniem by┼éby przejazd pancernym samochodem – bo przecie┼╝ nie komunikacj─ů publiczn─ů. Najpopularniejsza w USA przed┼éu┼╝ana limuzyna Lincoln Town Car emituje 255 gram├│w CO2 na kilometr i te┼╝ jest w stanie zabra─ç dziewi─Öciu pasa┼╝er├│w. Potrzeba ponad 4000 przejechanych ni─ů kilometr├│w, aby zr├│wnowa┼╝y─ç szkodliwo┼Ť─ç godziny lotu ┼Ťmig┼éowca.

Ale dla bogaczy takich jak Bryant liczy si─Ö przede wszystkim wygoda i zaoszcz─Ödzony w korkach czas, a nie troska o przyrod─Ö.

 

Wstyd za Davos

Himalaje ekologicznej hipokryzji da┼éy o sobie zna─ç na zako┼äczonym niedawno 49 ┼Üwiatowym Forum Ekonomicznym w Davos, gdzie walka ze zmianami klimatu by┼éa jednym z dominuj─ůcych temat├│w. Szacuje si─Ö, ┼╝e zatroskanych go┼Ťci na zlot przywioz┼éo ok. 1,5 tys. prywatnych odrzutowc├│w, emituj─ůc ponad 9 mln kg CO2, to jest tyle, ile potrzeba do przetransportowania oko┼éo 75 tysi─Öcy pasa┼╝er├│w lot├│w rejsowych.

Zagadnienie jest tym bardziej niepokoj─ůce, ┼╝e wed┼éug analityk├│w

w tej chwili po ┼Ťwiatowym niebie lata 4,6 tys. prywatnych odrzutowc├│w, tymczasem w ci─ůgu najbli┼╝szej dekady przyb─Ödzie ich a┼╝ 8 tys.

Transport lotniczy ÔÇô prywatny czy zbiorowy ÔÇô pozostaje jednym z najwi─Ökszych emitent├│w dwutlenku w─Ögla czy tlenk├│w azotu. W zesz┼éorocznym rankingu Komisji Europejskiej za najwi─Ökszego truciciela w Europie uznana zosta┼éa elektrownia w─Öglowa w Be┼échatowie (rocznie emituje tyle CO2, co 6,5 mln aut), p├│┼║niej 7 elektrowni niemieckich i jedna bu┼égarska, a nast─Öpnie linie lotnicze Ryanair, tylko 4 razy mniej truj─ůce od Be┼échatowa.

 

Statystyka spadania

Na szcz─Ö┼Ťcie dla planety kaprysy bogaczy obracaj─ů si─Ö przeciwko nim. Latanie w prywatnych luksusach, czego Bryant zosta┼é najnowszym przyk┼éadem, jest du┼╝o bardziej ┼Ťmierciono┼Ťne tak┼╝e dla g┼é├│wnych zainteresowanych.

Wed┼éug statystyk United States Helicopter Safety Team, prywatne loty ┼Ťmig┼éowcami w Stanach Zjednoczonych stanowi┼éy w ci─ůgu minionych lat 3 proc. wszystkich lot├│w, ale bra┼éy udzia┼é a┼╝ w 22 proc. wypadk├│w. Przyczyn─ů tego stanu rzeczy by┼éo cz─Östsze latanie na niskich wysoko┼Ťciach, w pobli┼╝u drut├│w wysokiego napi─Öcia i pilotowanie maszyn przez mniej do┼Ťwiadczonych pilot├│w.

Co si─Ö tyczy za┼Ť samolot├│w, to wed┼éug rachunk├│w ameryka┼äskiego National Transportation Safety Board, a┼╝ 97 procent wszystkich ofiar wypadk├│w stanowi─ů osoby korzystaj─ůce z innych lot├│w ni┼╝ rejsowe!

Tu za g┼é├│wny czynnik bezpiecze┼ästwa uwa┼╝a si─Ö wy┼Ťrubowane normy, dotycz─ůce jednak jedynie lot├│w masowych. Tego samego dnia, gdy zgin─ů┼é Bryant, wszystkie ┼Ťmig┼éowce policji w Los Angeles zosta┼éy uziemione z powodu s┼éabej widoczno┼Ťci. A w ┼Ťmig┼éowcu u┼╝ywanym przez gwiazd─Ö koszyk├│w nie by┼éo nawet (nieobowi─ůzkowej) czarnej skrzynki, kt├│ra u┼éatwi┼éaby wyja┼Ťnienie przyczyn wypadku.

O tym, czym mo┼╝e sko┼äczy─ç si─Ö brak czytelnych i obowi─ůzkowo przestrzeganych procedur, a tak┼╝e oddanie cz─Ö┼Ťci w┼éadzy nad lotem w r─Öce niekompetentnego decydenta, najlepiej przekonali┼Ťmy si─Ö sami w kwietniu 2010 r., gdy pod Smole┼äskiem ┼╝yciem za to zap┼éaci┼éo 96 os├│b.

Je┼Ťli najbardziej maj─Ötni nie boj─ů si─Ö o los planety, warto, ┼╝eby zacz─Öli przynajmniej ba─ç si─Ö o w┼éasn─ů dup─Ö.