Hyundai, kr├│l Polski – NIE

PiS szykuje nam afer─Ö, jakiej jeszcze nie by┼éo. Miliardy z┼éotych, zamiast pos┼éu┼╝y─ç do ratowania polskiej gospodarki i tworzenia nowych miejsc pracy, transferowane s─ů za granic─Ö.

 

Rzecz dotyczy czterech kontrakt├│w o strategicznym znaczeniu dla bezpiecze┼ästwa pa┼ästwa i o gigantycznej warto┼Ťci. Mog┼éy by─ç ko┼éem zamachowym dla polskiej gospodarki. W pierwszym przypadku szansa ta zosta┼éa ju┼╝ zaprzepaszczona. W trzech pozosta┼éych istnieje wielkie prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e stanie si─Ö tak samo.

Pierwszy z gigantycznych kontrakt├│w to budowa najwi─Ökszej w Europie fabryki polimer├│w w Policach. Zacz─Ö┼éa si─Ö wiosn─ů 2019 r. Prowadzi j─ů pa┼ästwowa Grupa Azoty. Warto┼Ť─ç kontraktu to 1,5 mld euro.

Kolejny kontrakt dotyczy wytw├│rni olej├│w smarowych Grupy Lotos. Projekt nazywa si─Ö ÔÇ×HBO – Hydrokrakingowy Blok OlejowyÔÇŁ. B─Ödzie kosztowa┼é 1,4 mld z┼é. Trwa post─Öpowanie maj─ůce wy┼éoni─ç g┼é├│wnego wykonawc─Ö.

I wreszcie najwi─Ökszy z projekt├│w – planowana przez PKN Orlen rozbudowa kompleksu olefin. Ta inwestycja kosztowa─ç ma 3 mld euro.

Jest jeszcze budowa ropoci─ůgu o d┼éugo┼Ťci 240 km. Za ÔÇô bagatela ÔÇô kilkaset milion├│w euro.

 

Kasa

W sumie chodzi o ponad 20 mld z┼é. Wygl─ůda na to, ┼╝e powt├│rzy si─Ö sytuacja z ÔÇ×Baltic PipeÔÇŁ – gazoci─ůgiem biegn─ůcym po dnie Ba┼étyku, kt├│ry po┼é─ůczy─ç ma Polsk─Ö z Norwegi─ů. Politycy PiS zarzekali si─Ö, ┼╝e b─Ödzie on budowany przez polskie firmy. Tymczasem sta┼éo si─Ö inaczej. Nawet Bartosz Kownacki – b─ůd┼║ co b─ůd┼║ pose┼é PiS – odwa┼╝y┼é si─Ö skrytykowa─ç to, co dzieje si─Ö przy budowie ÔÇ×Baltic PipeÔÇŁ. W z┼éo┼╝onej niedawno interpelacji zauwa┼╝y┼é, ┼╝e pewne prace powierzono firmie, kt├│ra niczego w Polsce nie robi┼éa, a sw├│j oddzia┼é w naszym kraju za┼éo┼╝y┼éa dopiero w maju 2020 r. Inne roboty prowadzi konsorcjum pod wodz─ů firmy, kt├│ra jeszcze w 2019 r. by┼éa bankrutem. ┼╗aden z cz┼éonk├│w konsorcjum nie wykonywa┼é wcze┼Ťniej takiej inwestycji.

O ÔÇ×Baltic PipeÔÇŁ m├│wiono, ┼╝e rozrusza polsk─ů gospodark─Ö. Gazoci─ůg ten kosztowa─ç ma stron─Ö polsk─ů 874 mln euro, czyli du┼╝o mniej ni┼╝ np. fabryka polimer├│w w Policach.

Na wbicie symbolicznej pierwszej ┼éopaty przyjecha┼é Jaros┼éaw Kaczy┼äski – w├│wczas szeregowy pose┼é i prezes PiS. Przem├│wi┼é. Gratulowa┼é prezesowi Azot├│w, ÔÇ×┼╝e potrafi┼é wykorzysta─ç t─Ö szans─Ö dla Polski, dla polskiego przemys┼éu, jak─ů jest tzw. dobra zmianaÔÇŁ.

Budow─Ö wizytowali prezydent Duda i wicepremier Sasin. Przemawiali bana┼éami o tym, jaka to wa┼╝na inwestycja dla Polski i ┼╝e dzi─Öki niej powstanie wiele miejsc pracy. Duda: ÔÇ×Instalacja Polimery Police Grupy Azoty zmieni oblicze mapy przemys┼éowej Polski, zmieni te┼╝ miejsce Zachodniopomorskiego na tej mapieÔÇŁ. Sasin: ÔÇ×Mamy ko┼éo zamachowe w postaci wielkich inwestycji prowadzonych przez sp├│┼éki skarbu pa┼ästwaÔÇŁ.

 

Propaganda

Prawda wygl─ůda inaczej. Pierwszy przetarg uniewa┼╝niono. Warunki konkursu by┼éy tak wy┼Ťrubowane, ┼╝e spe┼éni─ç je mog┼éo zaledwie kilka firm na ┼Ťwiecie. Z┼éagodzono je i w kolejnym przetargu rzeczywi┼Ťcie wzi─Ö┼éo udzia┼é wi─Öcej firm ni┼╝ wcze┼Ťniej, lecz ┼╝adna nie pochodzi┼éa z Polski. Ustnie przekazano uczestnikom przetargu, i┼╝ ┼╝yczeniem Grupy Azoty jest to, aby przynajmniej 70 proc. ogromnych kwot wydanych na budow─Ö Polimer├│w Police pozosta┼éo w Polsce. Mile widziana wi─Öc b─Ödzie wsp├│┼épraca przysz┼éego g┼é├│wnego wykonawcy z polskimi przedsi─Öbiorstwami budowlanymi, producentami konstrukcji stalowych itp.

W kolejnym przetargu wystartowa┼éy 3 firmy w┼éoskie, 3 po┼éudniowokorea┼äskie i jedna hiszpa┼äska. Niekt├│rzy pokazali listy intencyjne podpisane z polskimi podwykonawcami. Dwie w┼éoskie sp├│┼éki utworzy┼éy nawet konsorcja z polskimi partnerami – Energopolem i Polimeksem (ostatecznie si─Ö wycofa┼é). Za zwyci─Özc─Ö przetargu uznano po┼éudniowokorea┼äski Hyundai Engineering. I z nim podpisano umow─Ö.

Zwyci─Östwo to jest co najmniej dziwne. Nie tylko dlatego, ┼╝e w przeciwie┼ästwie do innych Hyundai Engineering nie mia┼é polskich partner├│w. Kilka razy organizowano dogrywki. Za ka┼╝dym razem to nie oferta Hyundaia by┼éa najta┼äsza. Przyst─Öpuj─ůc do kolejnych dogrywek, Hyundai obni┼╝a┼é j─ů. A┼╝ sta┼é si─Ö ta┼äszy o 0,3 proc. od konkurencji.

Modyfikuj─ůc ofert─Ö, Hyundai skraca┼é r├│wnie┼╝ termin budowy. Wreszcie zaproponowa┼é, ┼╝e wybuduje fabryk─Ö o 3 miesi─ůce szybciej ni┼╝ konkurenci.

1,5 roku po rozstrzygni─Öciu przetargu Grupa Azoty podpisa┼éa aneks do umowy z Hyundaiem. Wyd┼éu┼╝y┼éa w nim termin realizacji kontraktu o 3 miesi─ůce i dosypa┼éa ponad 33 mln euro. Moi rozm├│wcy wieszcz─ů kolejne transze kasy i wyd┼éu┼╝anie kontraktu o kolejne miesi─ůce.

 

Azja

Wybieraj─ůc Hyundai Engineering, zrezygnowano ze wsp├│┼épracy z firmami, kt├│re maj─ů do┼Ťwiadczenie w budowie takich zak┼éad├│w przemys┼éowych jak powstaj─ůca w Policach fabryka. Hyundai Engineering niczego takiego nie robi┼é, nie by┼é te┼╝ wcze┼Ťniej obecny w Polsce. Sw├│j polski oddzia┼é sp├│┼éka zarejestrowa┼éa dopiero w lipcu 2019 r. Korea┼äczycy nie znaj─ů polskiej specyfiki – przepis├│w zwi─ůzanych z ochron─ů ┼Ťrodowiska czy prawa budowlanego. Nie znaj─ů polskich firm.

Efekt jest taki, ┼╝e na placu budowy prawie nie ma Polak├│w. S─ů tam spawacze z Indii i Bangladeszu. Z kraj├│w Dalekiego Wschodu przyjechali r├│wnie┼╝ pozostali robotnicy.

Do portu w Szczecinie ci─ůgle zawijaj─ů statki wioz─ůce stal, materia┼éy budowlane i maszyny wykorzystywane na budowie Polimer├│w Police. Niemal wszystko sprowadzane jest z Azji.

O niezwyk┼éej wr─Öcz przychylno┼Ťci dla Hyundai Engineering ┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e i to, ┼╝e na budowie stosuje si─Ö normy azjatyckie, odst─Öpuj─ůc od norm obowi─ůzuj─ůcych w Polsce i w Unii Europejskiej. Zapyta┼éem Grup─Ö Azoty, czy jest na to zgoda Urz─Ödu Dozoru Technicznego. Odpowiedzi na to pytanie, podobnie jak na wiele innych, nie uzyska┼éem.

Po┼éudniowokorea┼äska firma ubiega si─Ö teraz o najwi─Öksze zlecenie Grupy Lotos – chce wybudowa─ç wytw├│rni─Ö olej├│w smarowych. Przetarg trwa i dziej─ů si─Ö tam niepokoj─ůce rzeczy. Podobnie jak w przypadku przetargu na budow─Ö fabryki polimer├│w organizowane s─ů kolejne dogrywki i tzw. rewizje ceny. Praktyka ta umo┼╝liwia Hyundaiowi poznanie oferty konkurent├│w i z┼éo┼╝enie lepszej – bo ta┼äszej – propozycji.

Niedawno do komisji przetargowej wprowadzono niejakiego ┼üukasza Magina. To by┼éy radny PiS w ┼üodzi i spec od wszystkiego. Kierowa┼é Miejskim Przedsi─Öbiorstwem Oczyszczania w ┼üodzi. By┼é prezesem Przedsi─Öbiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej w Be┼échatowie. By┼é r├│wnie┼╝ wiceprezydentem ┼üodzi. Wie┼Ť─ç gminna niesie, ┼╝e w komisji przetargowej Lotosu prezentuje stanowisko niezwykle przychylne Hyundaiowi. Mo┼╝na odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e PiS spogl─ůda na ten koncern bardzo ┼éaskawym okiem.

 

Błoto

PKN Orlen swojego przetargu jeszcze nawet nie og┼éosi┼é, ale Hyundai Engineering jest jedn─ů z dw├│ch firm, kt├│re na zlecenie naszego paliwowego giganta tworz─ů projekt przysz┼éej inwestycji. Wiadomo, ┼╝e g┼é├│wnym wykonawc─ů b─Ödzie kt├│ra┼Ť z nich. Podobno na szczeblu rz─ůdowym padaj─ů sugestie, ┼╝e po┼éudniowokorea┼äski koncern r├│wnie┼╝ na placu budowy sprawi┼éby si─Ö znakomicie.

O Hyundai Engineering wspomina si─Ö r├│wnie┼╝ w kontek┼Ťcie innego ogromnego przedsi─Öwzi─Öcia. Jest nim planowana przez PERN SA budowa drugiej nitki Ropoci─ůgu Pomorskiego (pierwsza powsta┼éa w latach 70. zesz┼éego wieku). B─Ödzie ona mia┼éa d┼éugo┼Ť─ç 240 km i po┼é─ůczy Gda┼äsk z P┼éockiem. Kilka lat temu PERN szacowa┼é koszt tej inwestycji na miliard z┼éotych. Teraz to b─Ödzie znacznie wi─Öcej.

O t─Ö niepokoj─ůc─ů sytuacj─Ö pyta┼éem szef├│w Azot├│w, Lotosu i Orlenu. Do momentu zako┼äczenia pracy nad artyku┼éem odpowiedzi mi nie przes┼éano.

Sytuacja ta jest nie tylko niekorzystna dla polskiej gospodarki, lecz r├│wnie┼╝ powoduje zagro┼╝enie dla samych inwestycji. Gdyby pandemii nie uda┼éo si─Ö opanowa─ç, kolejne kraje zamyka┼éyby granice i transport oraz komunikacja mi─Ödzynarodowa by┼éyby utrudnione, mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e prace na wielkich placach budowy trzeba b─Ödzie przerwa─ç. Miliardy, wydane na niedoko┼äczone przedsi─Öwzi─Öcia, ca┼ékiem dos┼éownie p├│jd─ů b┼éoto.

Mamy coraz g┼é─Öbszy kryzys wywo┼éany pandemi─ů koronawirusa. W tym samym czasie koncerny pa┼ästwowe prowadz─ů projekty, kt├│rych ┼é─ůczny koszt przekroczy 20 mld z┼é. Te inwestycje, zamiast stanowi─ç ko┼éo zamachowe dla polskiej gospodarki w tak trudnym czasie, ju┼╝ wspieraj─ů b─ůd┼║ wspiera─ç b─Öd─ů gospodarki kraj├│w Dalekiego Wschodu, tworz─ůc tam, a nie w Polsce dziesi─ůtki tysi─Öcy miejsc pracy. Szumne has┼éa o ochronie interesu narodowego niech wi─Öc PiS wsadzi sobie tam, gdzie ┼Ťwiat┼éo s┼éoneczne nie dochodzi.