Stoi poci─ůg z daleka – NIE

Mkn─ůca do dobrobytu lokomotywa mo┼╝e stan─ů─ç z powodu maszynist├│w, a w┼éa┼Ťciwie ich braku. Najwy┼╝szy czynnik partyjny nie mo┼╝e do tego dopu┼Ťci─ç.

Z danych Urz─Ödu Transportu Kolejowego (UTK) wynika, ┼╝e maszynist├│w jest w Polsce 17 tysi─Öcy, a powinno by─ç co najmniej o tysi─ůc wi─Öcej. Niedob├│r ju┼╝ teraz rodzi problemy, lecz to dopiero przedsmak emocji. Ledwie co trzeci kierowca poci─ůgu nie sko┼äczy┼é trzydziestki, za to 40 procent uko┼äczy┼éo 50 lat, a 25 procent ma wi─Öcej ni┼╝ lat 55. Poniewa┼╝ kolejarze uzyskuj─ů uprawnienia emerytalne ju┼╝ po uko┼äczeniu sze┼Ťciu dych ┼╝ycia, w ci─ůgu najbli┼╝szych kilku lat 4,5 tysi─ůca maszynist├│w p├│jdzie pod kapelusz.

Kolei grozi parali┼╝, za┼Ť sparali┼╝owan─ů kolej─ů PiS Niemc├│w nie dogoni i dumni Polacy wci─ů┼╝ b─Öd─ů zbiera─ç szparagi za Odr─ů.

 

Zaczynaj─ů si─Ö schody

┼╗eby kataklizmu unikn─ů─ç, trzeba zasypa─ç dziur─Ö pokoleniow─ů, czyli zatrudni─ç 17 tysi─Öcy os├│b. I to szybko. Nie bardzo jednak wiadomo, sk─ůd ich wytrzepa─ç, bo mimo do┼Ť─ç wysokich zarobk├│w – ┼Ťrednio 6 tys. z┼é brutto ÔÇô odpowiednich kandydat├│w na maszynist├│w na horyzoncie nie wida─ç.

Proces rekrutacji zaczyna si─Ö od tego, ┼╝e sp├│┼éka przewozowa og┼éasza nab├│r. Pierwotne wymogi nie s─ů zbyt wyg├│rowane – wystarczy legitymowa─ç si─Ö uko┼äczeniem szko┼éy zawodowej. Potem zaczynaj─ů si─Ö schody. Kandydaci s─ů gruntownie badani przez medyk├│w, jakakolwiek wada wzroku, s┼éuchu lub cho─çby drobny defekt psychiki sprawiaj─ů, ┼╝e przygoda z kolej─ů dobiega ko┼äca, zanim si─Ö zacznie. Rezultat rygorystycznych wymog├│w zdrowotnych jest taki, ┼╝e spo┼Ťr├│d zg┼éaszaj─ůcych si─Ö do PKP Intercity 1500 ch─Ötnych do pracy 1400 odpada, podobnie jest w przypadku innych przewo┼║nik├│w.

A to tylko wst─Öp.

 

Rekord Europy

Kto przejdzie przez medyczne sito, zostaje zakwalifikowany na 2-miesi─Öczny kurs. Ko┼äczy si─Ö on egzaminem z przepis├│w ruchu kolejowego, sygnalizacji i budowy pojazd├│w trakcyjnych. Ci, co zalicz─ů, dostaj─ů od UTK licencj─Ö maszynisty. Licencjonowani maszyni┼Ťci trafiaj─ů na 16-miesi─Öczne szkolenie praktyczne (─çwiczenia na symulatorze, 500 godzin jazdy w charakterze obserwatora w lokomotywach, 1200 godzin kierowania poci─ůgiem pod nadzorem, 7 tygodni smarowania i dokr─Öcenia w warsztacie). I zn├│w egzamin. Je┼Ťli si─Ö uda zda─ç ÔÇô a nie jest ┼éatwo – uzyskuj─ů ┼Ťwiadectwo maszynisty. Czy posiadacz licencji i ┼Ťwiadectwa mo┼╝e wreszcie zasi─ů┼Ť─ç za sterami poci─ůgu i p─Ödzi─ç do stacji przeznaczenia? Nic z tych rzeczy ÔÇô najpierw musi gruntownie pozna─ç szlak, co wymaga je┼╝d┼╝enia po nim w dzie┼ä i w nocy.

┼ü─ůcznie wyszkolenie maszynisty trwa ponad 2 lata.

W ┼╝adnym europejskim kraju cykl kszta┼écenia nie trwa tak d┼éugo, nigdzie w Europie nie obowi─ůzuj─ů tak wy┼Ťrubowane wymogi zdrowotne.

 

Paranoik i gwałtownik

Co tu kry─ç, Polska jest jedynym krajem na Starym Kontynencie, a by─ç mo┼╝e na ┼Ťwiecie, w kt├│rym ┼éatwiej zosta─ç pilotem ni┼╝ maszynist─ů.

┼╗eby sterowa─ç statkami powietrznymi przewo┼╝─ůcymi do 9 os├│b, wystarczy wylata─ç 200 godzin i przez 120 godzin s┼éucha─ç wyk┼éad├│w. Uprawnienia do dowodzenia samolotami zabieraj─ůcymi na pok┼éad ponad 9 pasa┼╝er├│w uzyskuje si─Ö po wylataniu dodatkowych 1500 godzin. Szkolenie kapitana boeinga czy airbusa trwa wi─Öc mnie wi─Öcej tyle, ile maszynisty poci─ůgu z Koziej W├│lki do Pcimia. Tyle ┼╝e piloci nie musz─ů mie─ç tak ko┼äskiego zdrowia jak maszyni┼Ťci. Nawet lotnik dow├│dca mo┼╝e by─ç z lekka ┼Ťlepy – dopuszcza si─Ö wad─Ö wzroku w zakresie od -6 do +5 dioptrii, bo w lotnictwie dozwolone jest stosowanie okular├│w i szkie┼é korekcyjnych. Na kolei nie ma o tym mowy, maszynista musi mie─ç sokoli wzrok i jakikolwiek defekt oczu eliminuje kandydata na kolejarza w przedbiegach.

 

Ca┼éo┼Ť─ç na ┼éamach