Wnosz膮c rozum do ko艣cio艂a – NIE

Biskupi 偶yj膮 kr贸cej, pomimo licznych mod艂贸w.

15 marca 2021 r. w czasopi艣mie o jak najbardziej naukowym sznycie 鈥濲ournal of Religion and Health鈥*, wydawanym przez niemieckie kiedy艣, a obecnie mi臋dzynarodowe wydawnictwo naukowe Springer Science + Business Media, ukaza艂 si臋 raport z wynik贸w bada艅 dw贸ch Polak贸w, prof. Dariusza Jemielniaka, mgr. Wojciecha P臋dzicha, i jednej Polki, dr Natalii Banasik-Jemielniak pt. 鈥濵odlitwa wstawiennicza, d艂ugowieczno艣膰 i 艣miertelno艣膰 biskup贸w rzymskokatolickich: studium eksploracyjne鈥.

 

***

Jest to do艣膰 obszerna publikacja. Osi膮gni臋te rezultaty i zastosowana metodologia badawcza wydaj膮 si臋 interesuj膮ce i pouczaj膮ce.

Uczeni starali si臋 sprawdzi膰,

czy istnieje znacz膮cy wp艂yw na d艂ugowieczno艣膰 organizmu biskupa rzymskokatolickiego w rezultacie modlitwy wstawienniczej. Zw艂aszcza je偶eli w biskupiej intencji m贸zgi wiernych wygenerowa艂y du偶膮 liczb臋 modlitw przez d艂u偶szy okres.

Aby zbada膰 zak艂adany wp艂yw na d艂ugowieczno艣膰 konkretnych znanych z imienia i nazwiska os贸b, przeanalizowano wiek w chwili 艣mierci 857 biskup贸w z sze艣ciu du偶ych kraj贸w katolickich (Stan贸w Zjednoczonych, Francji, W艂och, Polski, Brazylii i Meksyku) w ci膮gu ostatnich trzydziestu lat.

W celach por贸wnawczych wytypowano dwie grupy kontrolne. Pierwsz膮, pi臋ciuset ksi臋偶y katolickich, kt贸rzy nie byli biskupami. Przyj臋to bowiem, 偶e ich tryb pracy i 偶ycia nie r贸偶ni si臋 w spos贸b znacz膮cy od aktywno艣ci biskupa katolickiego. Oraz drug膮 grup臋 kontroln膮, 3038 nauczycieli akademickich p艂ci m臋skiej, kt贸rzy podobnie jak biskupi maj膮 wy偶sze wykszta艂cenie, zbli偶ony status spo艂eczny, podobnie ustrukturyzowany schemat dni roboczych – lu藕no regulowane godziny pracy i brak praktycznego nadzoru nad jej procesem.

Kandydat贸w do grupy badanej i kontrolnych wytypowano na podstawie danych w zasobach Wikidata zawieraj膮cych: dat臋 urodzenia, 艣mierci, narodowo艣膰, zaw贸d.

Nast臋pnie badacze zauwa偶yli, 偶e Ko艣ci贸艂 rzymskokatolicki opiera swoj膮 liturgi臋 na mszale rzymskim, ksi臋dze, kt贸ra strukturyzuje celebracj臋 nabo偶e艅stwa. Zgodnie z jej zapisami podczas ka偶dej liturgii we wszystkich ko艣cio艂ach rytu rzymskiego zgromadzeni modl膮 si臋: 鈥濪latego, Panie, wspomnij teraz wszystkich, za kt贸rych sk艂adamy t臋 ofiar臋: zw艂aszcza Twojego s艂ug臋 np. Jana, naszego Papie偶a Franciszka, naszego Biskupa Ignacego Deca i ca艂y Zakon Biskup贸w鈥.

Frekwencja na mszach jest wysoka. Wed艂ug najnowszych statystyk Ko艣cio艂a polskiego liczba ta wynosi艂a przed pandemi膮 9-12 milion贸w os贸b ka偶dej niedzieli. Zatem 艂膮czna liczba indywidualnych modlitw otrzymywanych rocznie przez jednego polskiego biskupa przekracza 3 mln.

Badacze za艂o偶yli r贸wnie偶, 偶e je艣li modlitwy wstawiennicze za konkretn膮 wymienion膮 osob臋 maj膮 wp艂yw na d艂ugowieczno艣膰, to biskupi rzymskokatoliccy powinni 偶y膰 znacznie d艂u偶ej ni偶 ksi臋偶a, a na pewno d艂u偶ej ni偶 naukowcy, kt贸rzy dobrodziejstw milion贸w modlitw w intencji swego dobrostanu nie do艣wiadczaj膮.

R贸wnie偶 powinna by膰 zauwa偶alna r贸偶nica w d艂ugo艣ci 偶ycia biskup贸w w du偶ych diecezjach (za takie przyj臋to te powy偶ej miliona wiernych) i ma艂ych (poni偶ej 700 tysi臋cy).

Zagregowane wyniki analizy matematycznej wykaza艂y, 偶e 艣rednia d艂ugo艣膰 偶ycia w trzech badanych grupach nie odbiega od odchyle艅 standardowych.

 

***

W przypadku Polski okaza艂o si臋, 偶e nauczyciele akademiccy, za kt贸rych na og贸艂 si臋 nie modlimy, 偶yj膮 艣rednio d艂u偶ej od biskup贸w o ponad 3 lata. S艂abo wychodzi d艂ugowieczno艣膰 ksi臋偶om prza艣nym i pospolitym. Ci 偶yj膮 艣rednio kr贸cej ni偶 biskupi: 27 700 dni, czyli jakie艣 76 lat.

W konkluzji opisu projektu badawczego czytamy, 偶e

hipoteza o wp艂ywie modlitwy wstawienniczej na d艂ugo艣膰 偶ycia nie zosta艂a potwierdzona.

Tym bardziej nie jest tak, 偶e biskupi z wi臋kszych diecezji maj膮 wi臋ksz膮 szans臋 prze偶ycia ni偶 ich koledzy z mniejszych, cho膰 przecie偶 Pan B贸g atakowany jest petycjami kilkaset tysi臋cy razy g臋艣ciej.

Badania te nie s膮 oczywi艣cie istotne z punktu widzenia wiernych. G贸wno ich obchodzi, jak d艂ugo b臋dzie 偶y艂 biskup Ignacy Dec. Zainteresowani s膮 oni raczej tym, jak d艂ugo b臋d膮 偶yli oni sami.

Donios艂e s膮 jednak te wyniki dlatego, 偶e do tej pory powszechne prze艣wiadczenie o skuteczno艣ci modlitwy wstawienniczej (ok. 84 procent wyznawc贸w r贸偶nych religii bierze to za fakt) opierano na stosunkowo nielicznych grupach probant贸w, nie osi膮gaj膮c wielko艣ci uznawanych za statystycznie istotne.

Uczeni przyjrzeli si臋 te偶 wynikom innych bada艅. Wynika z nich, 偶e modlitwa wstawiennicza uznana by艂a za skuteczn膮 w 73,4 proc. przypadk贸w pacjent贸w z chorobami serca. W przypadku nowotwor贸w wyd艂u偶y艂a 偶ycie 76 procent pacjent贸w. S艂abiej dzia艂a w przypadku b贸l贸w – 42,4 procent. Oraz l臋k贸w, na kt贸re chorzy pod wp艂ywem mod艂贸w ozdrawiali, przynajmniej tymczasowo 鈥 jedynie w 54,1 procenta.

Ale s膮 te偶 badania wykazuj膮ce na to, 偶e modlitwa wstawiennicza mo偶e pogorszy膰 stan pacjent贸w. Dzieje si臋 tak, je艣li nie s膮 艣wiadomi, 偶e si臋 za nich modlono. Nie zaobserwowano te偶 jej skuteczno艣ci w przypadku gojenia ran. A nawet zauwa偶ono, 偶e uzdrawianie modlitw膮 wi膮偶e si臋 z wy偶sz膮 艣miertelno艣ci膮 dzieci.

Czyli tak z nauki, jak z modlitwy wynika, 偶e mo偶e by膰 tak, a mo偶e by膰 siak, czyli nie wiadomo jak.

Pozosta艅my zatem przy czystej logice, kt贸ra podpowiada boskiej Opatrzno艣ci na pr贸b臋 nie wystawia膰 i po ko艣cio艂ach si臋 nie szwenda膰. Prawdy g艂oszone przez biskupa Deca mog膮 okaza膰 si臋 bowiem obowi膮zuj膮ce w jakich艣 50 procentach.

 

(jak PS-y) * 鈥濲ournal of Religion and Health鈥 ( 鈥濵agazyn Zdrowia i Religii鈥) jest mi臋dzynarodowym multidysyplinarnym i interdyscyplinarnym recenzowanym dwumiesi臋cznikiem akademickim. W omawianym przypadku chodzi o artyku艂 pod oryginalnym tytu艂em 鈥濱ntercessory Rote Prayer, Life Longevity and the Mortality of Roman Catholic Bishops: An Exploratory Study鈥 autorstwa Natali Banasik-Jemielniak, Dariusza Jemielniaka i Wojciecha P臋dzicha. Tekst datowany na 15 marca, zaakceptowany do druku 17 lutego 2021 r. Dost臋pny po 艣cie偶ce doj艣cia: https://rdcu.be/chGmR.