Zach├│d nie zachodzi – NIE

P─Öcznieje sp├│r o najcenniejszy surowiec XXI w. – dane u┼╝ytkownik├│w sieci.

Czy pysk├│wka o ma┼é─ů aktualizacj─Ö w telefonach, kt├│ra ju┼╝ dzi┼Ť jest jednym z powa┼╝niejszych konflikt├│w w ┼Ťwiecie technologii, zwiastuje nam, z jak─ů zapalczywo┼Ťci─ů mog─ů si─Ö korporacje ┼╝re─ç o wiedz─Ö o naszych zachowaniach? Ile miliard├│w dolar├│w jeste┼Ťmy warci? Co dla tych miliard├│w Apple z Facebookiem s─ů w stanie zrobi─ç?

 

Prawdziwa twarz sieci

W czerwcu 2020 r. korporacja Apple og┼éosi┼éa now─ů polityk─Ö ograniczania skuteczno┼Ťci personalizowanych reklam, o co wybuch┼éa afera. Wraz z aktualizacjami w zesz┼éym roku Apple wprowadzi┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç, aby jego klienci decydowali, czy instaluj─ůc i korzystaj─ůc z aplikacji na telefonie, mo┼╝e ta aplikacja wiedzie─ç, gdzie jeste┼Ťmy dok┼éadnie i na podstawie tego wy┼Ťwietla─ç nam reklamy od lokalnych firm. Na ten rok zapowiedziano jeszcze drastyczniejsze kroki w zmianach zarz─ůdzaniem prywatno┼Ťci─ů w urz─ůdzeniach firmy, bo dane te nie ograniczaj─ů si─Ö jedynie do lokalizacji.

Ka┼╝dy, kto mia┼é styczno┼Ť─ç z internetem d┼éu┼╝ej ni┼╝ p├│┼é dnia, wie, ┼╝e wyszukuj─ůc w przegl─ůdarce 6-metrowego dildosa z 40-stopniow─ů regulacj─ů wibracji, po otworzeniu dowolnego portalu internetowego wyskoczy na ekranie reklama w┼éa┼Ťnie 6-metrowego dildosa z 40-stopniow─ů regulacj─ů wibracji w atrakcyjnej cenie w sklepie tu┼╝ za rogiem. To efekt zbierania i przetwarzania danych z aplikacji. Algorytmy analizuj─ůce zachowania u┼╝ytkownik├│w s─ů jednak jeszcze inteligentniejsze i cz─Östo na podstawie analizy naszych zachowa┼ä s─ů w stanie zaproponowa─ç nam ubranka dla dzieci po dobrym jebaniu, podpaski i tampony w odpowiednim dniu czy tabletki na sranie po wyszukaniu przepisu na burrito. S┼éowem: w zbieraniu danych i przetwarzaniu danych chodzi o to, aby reklamy pokazywa─ç potencjalnym klientom jak najefektywniej, dok┼éadnie wtedy, gdy b─Öd─ů sk┼éonni skorzysta─ç z oferty. Do┼Ť─ç zauwa┼╝alnym minusem jest fakt, ┼╝e w┼éa┼Ťciciele firm produkuj─ůcych nasz sprz─Öt, oprogramowanie do niego i aplikacje, kt├│re sobie zainstalowali┼Ťmy, wiedz─ů, ┼╝e jeste┼Ťmy w domu trzeci dzie┼ä z rz─Ödu, bo mamy atak biegunki po ┼Ťwi─Ötach na Podlasiu i zjedzeniu potrawki z dzikiej ┼Ťwini i kutii.

 

Za słodkie jabłuszko

Po takim opisaniu sprawy druga strona ÔÇô Apple ÔÇô wygl─ůda jak ostatnia cnotliwa panna na wydaniu we wsi zwanej ┼Ťwiatem technologicznych korporacji. Chce przecie┼╝ ┼Ťledzenie ograniczy─ç. Ot├│┼╝ nic bardziej mylnego: kurwi si─Ö ona, a┼╝ trzeszczy, cho─ç z wyrachowaniem, bo j─ů na to sta─ç. To

najwi─Öksza i najdro┼╝sza firma technologiczna, a zarazem najdro┼╝sza korporacja USA, warta w tym roku 2 bln dolar├│w. To jest dw├│jka i dwana┼Ťcie zer,

ponad 100 tys. razy tyle, ile Sasin przepierdoli┼é na wybory, kt├│re si─Ö nie odby┼éy, albo tyle rocznych dotacji na media publiczne przekazanych z bud┼╝etu pa┼ästwa, ┼╝e TVP mog┼éaby nadawa─ç od czas├│w, gdy pierwsi Babilo┼äczycy zacz─Öli u┼╝ywa─ç myd┼éa ponad 4 tys. lat temu. A dla uzmys┼éowienia tempa przyrostu warto doda─ç, ┼╝e jeszcze w 2018 r. Apple warta by┼éa po┼éow─Ö tej kwoty. Trudno wi─Öc uwierzy─ç, ┼╝e celem firmy, kt├│ra sprzedaje nam telefony, tablety i komputery, na pewno jest ochrona naszej prywatno┼Ťci. Tak wielka korporacja posiadaj─ůca tak wielk─ů baz─Ö urz─ůdze┼ä zbieraj─ůcych dane do reklam spersonalizowanych ma interes i jest w stanie pozwoli─ç sobie zablokowa─ç przekazywanie danych innym firmom, aby blokowa─ç i dor┼╝n─ů─ç konkurencj─Ö nawet kosztem w┼éasnych strat. Jedn─ů z najwi─Ökszych zmian, jakie ostatnio zasz┼éy, jest mo┼╝liwo┼Ť─ç wy┼é─ůczenia przekazywania aplikacjom z telefonu dok┼éadnej lokalizacji, co w praktyce dzia┼éa tak, ┼╝e przy pytaniu o udost─Öpnienie tej informacji mo┼╝na zezwoli─ç na pokazanie dok┼éadnego adresu co do ulicy lub wskazanie jedynie tego, w jakiej miejscowo┼Ťci u┼╝ytkownik si─Ö znajduje. Z takimi zmianami, je┼Ťli wi─Ökszo┼Ť─ç u┼╝ytkownik├│w nie wyrazi zgody na dok┼éadne ┼Ťledzenie, reklamy oparte na lokalizacji zaczn─ů traci─ç znaczenie. A to dopiero pocz─ůtek, w tym roku Apple planuje wprowadzi─ç do swoich urz─ůdze┼ä aktualizacj─Ö pozwalaj─ůc─ů u┼╝ytkownikowi wy┼é─ůczy─ç aplikacji mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼Ťledzenia danych z innych program├│w. To w┼éa┼Ťnie ta funkcja, zdaniem Facebooka, jest jedn─ů z tych najgorszych, ograniczaj─ůc mo┼╝liwo┼Ť─ç dotarcia reklam lokalnych firm do potencjalnych odbiorc├│w.

 

Twoje i moje pieni─ůdze

Pod koniec zesz┼éego roku w najpopularniejszych gazetach w USA pojawi┼éy si─Ö reklamy na ca┼é─ů stron─Ö, w kt├│rych Facebook zapowiada, ┼╝e stanie przeciwko Apple w ochronie ma┼éych biznes├│w. Przeciwstawiamy si─Ö Apple w imieniu ma┼éych przedsi─Öbiorc├│w, sk─ůdkolwiek s─ů. Wielu spo┼Ťr├│d spo┼éeczno┼Ťci ma┼éych przedsi─Öbiorc├│w podziela obawy o wymuszone przez Apple aktualizacje oprogramowania, kt├│re ograniczy mo┼╝liwo┼Ťci firm do prowadzenia kampanii reklam spersonalizowanych i efektywne zdobywanie klient├│w ÔÇô pisano w p┼éaczliwym tek┼Ťcie. Prezes Apple Tim Cook odpisa┼é na Twitterze, ┼╝e zmiany nie eliminuj─ů mo┼╝liwo┼Ťci ┼Ťledzenia, lecz jedynie wprowadz─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç decydowania, czy u┼╝ytkownik zgadza si─Ö na takie praktyki. Co istotne, przy pierwszym uruchomieniu system zapyta u┼╝ytkownika o decyzj─Ö, ┼Ťledzenie nie b─Ödzie wi─Öc domy┼Ťlnie w┼é─ůczone. W wojence zatem prowadzi Apple, robi─ůc z przeciwnika pazern─ů na dane ┼éajz─Ö, zas┼éaniaj─ůc─ů si─Ö mitycznymi przedsi─Öbiorcami.

Paniczny ruch Facebooka jednak nie jest bez przyczyny. W poprzednim kwartale firma zarobiła 21,5 mld dolarów, z czego 21,2 mld z reklam. Cały rynek big data, czyli m.in. informacji zbieranych przez telefony, przetwarzanych w celach dopasowania reklam, wart jest według szacunków Markets and Markets 138,9 mld dolarów. To mniej więcej tyle, ile wyniósł PKB Ukrainy w 2018 r. Do roku 2025 ma być to już niecałe 230 mld dolarów, niewiele mniej niż PKB Portugalii.

Zdarzenie to, pozornie b┼éahe, jest te┼╝ dobrym pretekstem do rozwa┼╝enia, czy w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci nie czeka nas pierwsza realna wojna korporacji? Zjawisko, kt├│re wykroczy poza praktyki konkurencji, tak┼╝e tej nieuczciwej. Im dro┼╝szym surowcem b─Öd─ů dane, tym wi─Öksza b─Ödzie ambicja wprowadzania monopolu na rynku, a poniesione na wojnie straty zaczn─ů schodzi─ç na plan dalszy.