Czarnek z Zielonego Wzg贸rza – NIE

Netflix nas zbawi od Ko艣cio艂a.

O tym, 偶e w Kanadzie india艅skie dzieci s膮 zabierane rodzicom, oddawane do katolickich szk贸艂, a tam okrutnie dr臋czone, moja 10-letnia c贸rka wiedzia艂a znacznie wcze艣niej ode mnie. Sk膮d? Przecie偶 nie czyta wiadomo艣ci agencyjnych AFP ani Reutera w swoim smartfonie, nie ogl膮da wiadomo艣ci CNN ani tym bardziej Canadian Television, nie prenumeruje 鈥濼he New York Times鈥 ani 鈥濼oronto Star鈥. Sk膮d zatem? Z miejsca, kt贸remu moim zdaniem po艣wi臋ca stanowczo za du偶o czasu 鈥 z Netfliksa.

 

Szko艂y dla rdzennych mieszka艅c贸w Kanady stworzone by艂y przez kanadyjski rz膮d, ale prowadzone przez ko艣cio艂y chrze艣cija艅skie 鈥 katolickie i protestanckie. Ich celem by艂a asymilacja dzieci do narzuconych kultury i religii przez przyby艂ych z Europy do Ameryki P贸艂nocnej bia艂ych ludzi. W praktyce by艂y miejscami, w kt贸rych panowa艂a okrutna przemoc 鈥 dzieci bito, g艂odzono, gwa艂cono. Z powodu wyg艂odzenia, wycie艅czenia, chor贸b dzieci masowo umiera艂y. Proces ujawniania tych zbrodni trwa w Kanadzie od lat. Powo艂ano Komisj臋 Prawdy i Pojednania. Odkrywane s膮 masowe groby. Ocenia si臋, 偶e w szko艂ach tych zmar艂o, zgin臋艂o lub zosta艂o zabitych od 3 do 6 tysi臋cy dzieci.

W Polsce sprawa wybuch艂a kilka tygodni temu, gdy w Kanadzie zacz臋艂y p艂on膮膰 ko艣cio艂y, a pomnik Jana Paw艂a II 鈥 papie偶a Polaka 鈥 zosta艂 upa膰kany farb膮. G艂o艣ne 鈥濿ow!鈥 przemkn臋艂o przez polskie media. Temat jest do dzisiaj dyskutowany. Nikt z polskiego Ko艣cio艂a si臋 nie zaj膮kn膮艂 na ten temat, mimo 偶e jest tam wielu adorator贸w idei, 偶eby nie zabija膰 dzieci. Ale najwidoczniej chodzi tylko o dzieci nienarodzone.

 

10 odcink贸w trzeciego sezonu kanadyjskiego serialu 鈥濧nia, nie Anna鈥 (sztandarowy serial Netfliksa dla m艂odych widz贸w o kategorii wiekowej 13 plus), do艣膰 lu藕no inspirowany cyklem powie艣ci Lucy Maud Montgomery 鈥濧nia z Zielonego Wzg贸rza鈥, mia艂o swoj膮 premier臋 w telewizji CBC Kanada mi臋dzy wrze艣niem a listopadem 2019 r, a na internetowej platformie Netflix na ca艂ym 艣wiecie, w tym w Polsce, 3 stycznia 2020 r. Serial obejrza艂em niedawno, zach臋cony przez c贸rk臋. W膮tek Indian jest tam jednym z pobocznych, ale przedstawiony jasno.

G艂贸wna bohaterka, nastoletnia Ania z ma艂ej miejscowo艣ci Avonlea, znajduj膮cej si臋 na Wyspie Ksi臋cia Edwarda w Kanadzie, poznaje ju偶 w pierwszym odcinku dziewczynk臋 o imieniu Ka鈥檏wet z obozuj膮cego w pobli偶u india艅skiego plemienia Mikmak贸w. To bardzo mili ludzie. Zajmuj膮 si臋 wyplataniem koszyk贸w. Gdy w india艅skiej wiosce pojawia si臋 pe艂nomocnik rz膮du, dziewczynka i jej rodzice, cho膰 z obawami, ale te偶 z nadziej膮 zgadzaj膮 si臋, aby c贸rka wyjecha艂a do szko艂y. Z kolejnych odcink贸w dowiadujemy si臋, co to za szko艂a. Katolicka. India艅skie dzieci s膮 tam traktowane brutalnie. Za pr贸b臋 u偶ywania w艂asnego j臋zyka, w og贸le za ka偶de najmniejsze przewinienie typu rozlanie mleka, s膮 bite lub zamykane w piwnicy. Ani rodzice Ka鈥檏wet, ani Ania nie s膮 tego 艣wiadomi. My艣l膮, 偶e szko艂a jest fajna, 偶e w szkole uczy si臋 r贸偶nych wa偶nych i potrzebnych rzeczy. Bo i sk膮d maj膮 wiedzie膰? Ka鈥檏wet nie zadzwoni smartfonem, nie wy艣le maila, nie napisze nawet zwyk艂ego papierowego listu. Gdy w ko艅cu Ka鈥檏wet udaje si臋 uciec ze szko艂y, ruszaj膮 za ni膮 w pogo艅 urz臋dnicy uzbrojeni w karabiny. 艁api膮 i si艂膮 doprowadzaj膮 z powrotem do szko艂y, gdzie dziecko trafia do lochu.

Oczywi艣cie takiego w膮tku w cyklu powie艣ciowym Lucy Maud Montgomery nie by艂o. Podobnie jak innych. Ciotka J贸zefina jest lesbijk膮. Bliski kolega Ani z klasy 鈥 Cole 鈥 uzdolnionym plastycznie gejem. Nauczycielka panna Stacy to feministka. Mary, praczka z czarnego getta, sama wychowuje nie艣lubnego syna. Zosia, kole偶anka Ani z klasy, jest molestowana seksualnie, a Ania dokonuje czego艣 na wz贸r akcji MeToo. S艂owem: genderyzm, feminizm, LGBT+, r贸wnouprawnienie, pot臋pienie rasizmu.

Wszystkie 3 serie 鈥濧ni, nie Anny鈥 cieszy艂y si臋 niebywa艂膮 popularno艣ci膮, a po zako艅czeniu trzeciego sezonu i zapowiedzi, 偶e to ostatni, mi艂o艣nicy serialu rozpocz臋li zbieranie podpis贸w pod petycj膮 o kontynuowanie serii.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach