Memokracja – NIE

Nie ma tego, co jest. Jest tylko to, co si臋 kroi w internetach.

 

To by艂 rok mem贸w. Rok, w kt贸rym memy w Polsce toczy艂y rozgrzane do czerwono艣ci ko艂o dziej贸w. Memiarze przestali by膰 subkultur膮 ubocza, stan臋li w blasku mainstreamu, wskazali kierunek. Przestali reagowa膰 na rzeczywisto艣膰, zacz臋li j膮 kreowa膰. W 2020 r. 艣wiat odpowiada艂 na rzeczywisto艣膰 kreowan膮 w sieci.

Niewielu pami臋ta, 偶e zacz臋li艣my rok od 艣wiatowego konfliktu zbrojnego, nie wiedz膮c jeszcze, 偶e pierwsze informacje o dziwnych zachorowaniach na gryp臋 w Chinach przebiegunuj膮 艣wiat, kt贸ry do tej pory znali艣my.

Jest 3 stycznia 2020 r., leczymy zgag臋 po Bo偶ym Narodzeniu i kaca po sylwestrze. Prezydent Donald Trump nie pr贸偶nuje; Amerykanie kieruj膮 rakiet臋 w ira艅skiego genera艂a Ghasema Solejmaniego, kt贸ry ginie w wyniku eksplozji. Obydwa pa艅stwa dysponuj膮 broni膮 nuklearn膮, nieokie艂znana ch臋膰 pomszczenia ira艅skiego wojskowego przez wielu by艂a uznawana za mo偶liwy pocz膮tek III wojny 艣wiatowej. Tag #IIIWW sta艂 si臋 popularny w sieci, do dzi艣 mo偶na znale藕膰 artyku艂y w portalach tabloidowych, gdzie mo偶na te偶 naby膰 jod na wypadek konfliktu nuklearnego.

Zaostrzenie sytuacji, kt贸re finalnie potrwa艂o kilka dni, sta艂o si臋 jednym z popularniejszych wydarze艅 鈥 przez to, co nap臋dza ludzko艣膰 od wiek贸w: ciekawo艣膰 i strach. Na ko艅cu roku 2019, co 艂atwo dzi艣 zapomnie膰, 艣wiat czu艂 znu偶enie stabilizacj膮. Od lat nie wydarzy艂o si臋 nic, co zmieni艂oby uk艂ad si艂, co zepchn臋艂oby oklepane twarze z ok艂adek gazet i telewizyjnych uj臋膰. Cz艂owiek jest g艂odny widowiska i szuka go, gdy dooko艂a wieje nud膮.

Wida膰 by艂o ironi臋 wsp贸艂czesnych pokole艅, kt贸re widocznie zrozumia艂y, 偶e wychowa艂y si臋 w spokojnym i dostatnim 艣wiecie, a 偶arty z nieporadnych kanapowc贸w, kt贸rzy mieliby zosta膰 zmilitaryzowani, by艂y autoironicznym spojrzeniem na wizj臋 wsp贸艂czesnego konfliktu globalnego.

Truizmem jest, 偶e koronawirus zmieni艂 艣wiat, 偶e skutki pandemii b臋d膮 z nami przez najbli偶sze lata. Memy czas贸w zarazy korygowa艂y niepoprawne postawy, a tak偶e nag艂a艣nia艂y problemy i przekr臋ty, kt贸re wraz z ni膮 do Polski nadci膮gn臋艂y. Gdy Polacy, ale nie tylko, przypu艣cili szturm na sklepy, t艂uk膮c si臋 o ostatki makaronu i papieru, w internecie powstawa艂y pierwsze memy ob艣miewaj膮ce t臋 nadaktywno艣膰. Wstyd i za偶enowanie, jakie przypisano poczciwym zjadaczom kaszy z ry偶em, prawdopodobnie spowodowa艂y, 偶e m艂odsze pokolenia, do kt贸rych przekaz dotar艂, zachowa艂y si臋 rozs膮dniej i nie wyda艂y ca艂ej wyp艂aty na wie偶臋 z konserw rybnych zdobi膮c膮 do dzi艣 niejeden polski przedpok贸j.

Gdy prze艣ladowani Polacy zmuszeni byli do noszenia maseczek, dusz膮c si臋 w oparach w艂asnego oddechu, noszenie maski pod nosem sta艂o si臋 w sieci kr贸lem 偶enady i braku podstawowej 艣wiadomo艣ci tego, jak dzia艂a pandemia i na czym polega zagro偶enie. Gdy po zbiorowym ataku paniki do g艂osu doszli tacy intelektuali艣ci jak Ivan Komarenko, Grzegorz Braun czy Edyta G贸rniak, neguj膮cy zagro偶enie i wyzywaj膮cy na wp贸艂 偶ywych ludzi od statyst贸w, internet 艣mia艂 si臋 z 鈥瀎oliarzy鈥 鈥 jednostek doszukuj膮cych si臋 teorii spiskowych. Przez wskazanie na 偶enuj膮ce zachowania i irracjonalne pogl膮dy zagra偶aj膮ce w艂asnemu zdrowiu ograniczono liczb臋 os贸b, kt贸re nie rozumiej膮c zagro偶enia, wypar艂y je ze 艣wiadomo艣ci w odruchu samoobrony.

Wreszcie pandemia to reakcje partii rz膮dz膮cej i rz膮du. To decyzje, kt贸re w szczytowym momencie wp艂ywa艂y na 偶ycie lub 艣mier膰 setek os贸b dziennie.

Smutne, zm臋czone oczy ministra 艁ukasza Szumowskiego, kt贸re mia艂y by膰 efektem heroicznej walki z pandemi膮, szybko przechrzczono na symbol kombinowania na boku, jak dorobi膰 si臋 na wiedzy, w艂adzy i zagro偶eniu.

Maseczki z niepotrzebnych sta艂y si臋 kluczowym elementem walki z pandemi膮, a Szumowski pod ci臋偶arem kompromitacji i nie tylko publicystycznego oburzenia ust膮pi艂 przed drug膮 fal膮, gdy pewne ju偶 by艂o, 偶e dzieci p贸jd膮 od wrze艣nia do szko艂y, a jesieni膮 zaka偶enia b臋dziemy liczy膰 w dziesi膮tkach tysi臋cy. Spopularyzowane w sieci wyp艂aszczanie krzywej, respiratory, narciarz i brat sta艂y si臋 ci臋偶arem topi膮cym ministra odpowiedzialnego za chaos.

Niespodziewany element zestawienia. Jedno z bardziej pozytywnych zaskocze艅 opozycji w roku 2020. No, mo偶e pierwszej po艂owy roku鈥 Polityk nieidealny, ale wystarczaj膮co charyzmatyczny, aby da膰 nadziej臋 na zwyci臋stwo. Jego kampania by艂a zapowiedzi膮 buntu m艂odego pokolenia, kt贸re napierdala艂o si臋 z policj膮 o przysz艂o艣膰 i godno艣膰. Dlaczego Rafa艂 Trzaskowski sta艂 si臋 pupilem ludzi internetu i zdominowa艂 popkultur臋 internetu? Przez swoj膮 pewno艣膰 siebie i poczucie lepszo艣ci. Dostarczy艂 tak potrzebne po latach jazgotu pisowc贸w poczucie wy偶szo艣ci rozwijaj膮cym si臋 i kszta艂c膮cym Polakom. P贸艂s艂贸wkami, drobnymi sugestiami, popisami j臋zykowymi zdawa艂 si臋 szydzi膰 z Andrzeja Dudy i jego angielszczyzny na poziomie j膮kaj膮cego si臋 6-latka. Schludny, wysportowany stypendysta oksfordzki w drogiej bia艂ej koszuli, szczyc膮cy si臋 p艂ynnym francuskim i angielskim na poziomie doktoranta, by艂 jak niezauwa偶one przez nikogo spluni臋cie za kim艣, kto zatruwa nam 偶ycie od lat, pe艂ni膮c legalnie uzyskan膮 zwierzchno艣膰. Zjedzeni w tych wyborach Biedro艅, Kosiniak-Kamysz i Ho艂ownia z finalnie ni偶szym od oczekiwanego wynikiem to efekt popularno艣ci internetowej Trzaskowskiego, kt贸ry popularny i modny w sieci sta艂 si臋 przez swoj膮 komunikowan膮 podprogowo antypati臋 wobec przeciwnika i jego wyborc贸w. Pod koniec kampanii na jego wiece m艂odzi ludzie przychodzili z transparentami: 鈥濿olno艣ci, nie musztardy鈥, 鈥濵mm鈥 Czosnkowski鈥 i masowo 艂amali d艂ugopisy w trakcie ciszy wyborczej, zapowiadaj膮c, jak rozegraj膮 kolejny akt wojny o wolno艣膰.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach