Nawa艂nica mieczy – NIE

Belzebub, Maryja i Jej Wojownicy.

 

Kilka dni temu t艂um facet贸w zw膮cych si臋 Wojownikami Maryi przeszed艂 w procesji przez 艂贸dzk膮 dzielnic臋 Widzew od ko艣cio艂a 艣w. Alberta Chmielowskiego do ko艣cio艂a Matki Bo偶ej Jasnog贸rskiej. Kilka tysi臋cy ludzi. Przed pierwszym ko艣cio艂em wojownik贸w wita艂 Ireneusz P臋kalski, biskup pomocniczy Archidiecezji 艁贸dzkiej. W drugim ko艣ciele msz臋 dla wojownik贸w odprawi艂 abepe Grzegorz Ry艣, biskup ordynariusz. Mimo limit贸w zwi膮zanych z COVID-19 ko艣ci贸艂 p臋ka艂 w szwach. Z masek ma艂o kto korzysta艂. Procesj臋 prowadzi艂 salezjanin ks. Dominik Chmielewski, duchowy i rzeczywisty przyw贸dca wojownik贸w, kt贸ry zalicza si臋 do os贸b nieulegaj膮cych histerii zwi膮zanej z pandemi膮.

Podobne spotkanie odby艂o si臋 w listopadzie w Bydgoszczy. W swoich za艂o偶eniach wojownicy maj膮 zasad臋, aby spotkania odbywa膰 obowi膮zkowo co miesi膮c lub 2. Tego, gdzie b臋dzie nast臋pne, na razie nie zdradzaj膮.

 

Ilu jest w Polsce Wojownik贸w Maryi, nie wiadomo, ale je艣li przyj膮膰, 偶e jest to armia do艣膰 karna, to prawie wszyscy musieli przyjecha膰 do 艁odzi. Czyli oko艂o pi臋ciu tysi臋cy. Wojownicy maj膮 przedstawicielstwa regionalne w siedemdziesi臋ciu miastach w Polsce oraz kilkana艣cie przedstawicielstw za granic膮, m.in. w Antwerpii, Kopenhadze, Pary偶u, Hamburgu, Sztokholmie, Londynie i Wiedniu. Co ciekawe, nie ma ich jednak wcale w wojew贸dztwie ma艂opolskim. Ich stolic膮 jest wie艣 L膮d nad Wart膮 w wojew贸dztwie wielkopolskim, gdzie znajduje si臋 dawne opactwo cysters贸w, obecnie zajmowane przez Wy偶sze Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezja艅skiego. Tu rezyduje przyw贸dca Wojownik贸w Maryi, wspomniany ks. Chmielewski.

Wojownicy Maryi niegdy艣 do swojej nazwy dodawali zwrot Only4Men. Formacja tylko dla m臋偶czyzn. I tylko w przedziale wiekowym od 18 do 50 lat. M艂odsi i starsi nie s膮 zapraszani na spotkania ani tym bardziej przyjmowani do formacji. W艂a艣ciwie nie wiadomo dlaczego. Wojownicy t艂umacz膮 to do艣膰 m臋tnie. Pono膰 chodzi o to, 偶e formacja przyjmuje m臋偶czyzn, kt贸rzy maj膮 wst膮pi膰 w zwi膮zek ma艂偶e艅ski albo s膮 w zwi膮zku ma艂偶e艅skim.

By膰 mo偶e chodzi o jeden z warunk贸w rozwoju, jakim s膮 膰wiczenia fizyczne.

 

Aby zosta膰 wojownikiem, trzeba bywa膰 na og贸lnopolskich i regionalnych spotkaniach organizowanych przez Wojownik贸w Maryi (wymagany jest udzia艂 w dwunastu spotkaniach og贸lnopolskich oraz szesnastu regionalnych), odby膰 33-dniowe rekolekcje, przej艣膰 przez tzw. przygotowanie pod okiem lidera regionalnego, odby膰 bratersk膮 rozmow臋 i po dw贸ch latach formacji przyst膮pi膰 do uroczystego zawierzenia, czyli Pasowania na Wojownika Maryi zwanego tak偶e Pasowaniem Miecza. Jednym z obowi膮zk贸w wojownika (poza modlitw膮 i w艂a艣ciw膮 postawa moraln膮) jest pos艂usze艅stwo wobec lider贸w. Za niepos艂usze艅stwo grozi usuni臋cie ze wsp贸lnoty. Armia musi by膰 karna.

Miecz odgrywa zasadnicz膮 rol臋. Ka偶dy z przyst臋puj膮cych do Pasowania zam贸wi膰 musi sobie prawdziwy miecz, a po Pasowaniu zobowi膮zany jest do umieszczenia go w reprezentacyjnym miejscu w domu lub mieszkaniu. I tam ma pozosta膰. Na co dzie艅 Wojownicy Maryi zobowi膮zani s膮 nosi膰 r贸偶aniec zamiast miecza.

Gdy w czerwcu 2019 r. w klasztorze w Niepokalanowie odby艂o si臋 coroczne Pasowanie 120 m臋偶czyzn na Wojownik贸w Maryi, jeden z nich, Bart艂omiej Pejo, napisa艂 na Facebooku: 鈥濼o armia na nasze czasy – modlitw膮, r贸偶a艅cem, a jak trzeba, w obronie wiary i rodziny, i mieczem鈥. Pejo to cz艂onek Konfederacji, radny powiatu 艣widnickiego (startowa艂 w贸wczas z ramienia PiS), prywatnie zi臋膰 Janusza Korwin-Mikkego.

Ks. Dariusz Pi贸rkowski, jezuita, znany rekolekcjonista i autor ksi膮偶ek o rozwoju duchowym, w sprawie Rycerzy Maryi zabra艂 g艂os w mediach spo艂eczno艣ciowych: 鈥濳iedy patrz臋 na m臋偶czyzn, kt贸rzy nazywaj膮 si臋 Wojownikami Maryi i trzymaj膮 miecze w r臋ku z wojowniczym nastawieniem, to pytam si臋 znowu, w jakim Ko艣ciele ja 偶yj臋? (鈥) Wojownicy twierdz膮, 偶e miecz jest symbolem walki z grzechem i z艂em w sobie. Niestety, miecz nie kojarzy si臋 jedynie tak. To narz臋dzie wojny, 艣mierci i przemocy. Nie tylko w 艣wiecie. W Ko艣ciele te偶 u偶ywano miecza, by zabija膰 innowierc贸w i heretyk贸w. Takie wyobra偶enie siedzi w zbiorowej 艣wiadomo艣ci. W ten spos贸b wskrzesza si臋 upiory. (鈥) Niebezpiecze艅stwo polega na tym, 偶e przej艣cie od duchowej walki ze z艂em w sobie do walki ze z艂em w innych, czyli w ostateczno艣ci z nimi, jest bardzo p艂ynne i cz臋sto wr臋cz niezauwa偶alne鈥.

Ale to jeden z nielicznych g艂os贸w ko艣cielnych na ten temat, i to wyra偶ony prywatnie, a nie w imieniu instytucji.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach