Polski 艁ad z piek艂a rodem – NIE

呕eby zrozumie膰 absurdalno艣膰 Polskiego 艁adu podatkowego, trzeba wiedzie膰, jak dzia艂a艂 polski system prawno-podatkowy do wczoraj.

Kwestie danin publicznych regulowane s膮 przez:

– ordynacj臋 podatkow膮, ustaw臋 w rozmiarze 342 stron;

– ustaw臋 o podatku od os贸b fizycznych – 397 stron;

– ustaw臋 o podatku od os贸b prawnych – 382 strony;

– ustaw臋 o zrycza艂towanym podatku dochodowym (鈥) – 110 stron;

– ustaw臋 o podatku od towar贸w i us艂ug, czyli VAT – 372 strony;

– ustaw臋 o podatku akcyzowym 鈥 363 strony;

– ustaw臋 o podatku rolnym;

– prawo celne;

– ustaw臋 o podatku od spadk贸w i darowizn;

– ustaw臋 o podatku od czynno艣ci cywilnoprawnych;

– ustaw臋 o podatku od sprzeda偶y detalicznej;

– ustaw臋 o op艂atach i podatkach lokalnych;

– ustaw臋 o kosztach s膮dowych w sprawach cywilnych oraz ustaw臋 o op艂atach w sprawach karnych;

– ustaw臋 o rachunkowo艣ci.

Nie s膮 to wszystkie, ale tylko najwa偶niejsze akty prawne dotycz膮ce podatk贸w, czyli maj膮ce odpowiedzie膰 na pytanie 鈥 ile si臋 cesarzowi nale偶y ? Jest bowiem jeszcze np. kodeks karny skarbowy, ale powiedzmy, 偶e wi臋kszo艣ci ludzi on nie dotyczy.

Opr贸cz fundamentalnych ustaw funkcjonuje w obiegu prawnym kilkakro膰 wi臋cej ustaw zwanych ustawami o zmianie ustawy, wstaw odpowiednio: o podatku akcyzowym, rolnym, VAT itp. Takich ustaw zmieniaj膮cych PiS wprowadzi艂o oko艂o czterdziestu, gdy偶 tyle wymy艣li艂 nowych podatk贸w (m.in. od deszczu, pomost贸w, cukrowy, ma艂pkowy).

Pod tymi ustawami jest niepoliczalna liczba rozporz膮dze艅, g艂贸wnie ministra finans贸w. Nie trzeba t艂umaczy膰, 偶e nikt nie zna i nie rozumie wspominanych ustaw w ca艂o艣ci. Nawet Rz膮dowe Centrum Legislacji, kt贸re powo艂ane jest do badania zgodno艣ci nowego prawa z prawem obowi膮zuj膮cym, nie jest w stanie wychwyci膰 wszystkich kolizji przepis贸w.

Efekty tej niewiedzy wida膰 w judykaturze. Rocznie w sprawach podatkowych obywatele kontra pa艅stwo przed s膮dami administracyjnymi w wojew贸dztwach i Naczelnym S膮dem Administracyjnym toczy si臋 17 do 20 tys. post臋powa艅. Dla bezpiecze艅stwa warto by艂oby wszystkie te rozstrzygni臋cia zna膰, gdy偶 wyroki s膮 藕r贸d艂em prawa na zasadzie powagi rzeczy os膮dzonej. Tworz膮 tzw. ugruntowan膮 lini臋 orzecznicz膮.

 

Z podatkami nie radzi sobie nawet NSA. Wtedy w艂膮cza si臋 Trybuna艂 Konstytucyjny, kt贸ry w sprawach podatkowych wydaje rocznie od kilkunastu do kilkudziesi臋ciu wyrok贸w lub orzecze艅. Gdy NSA zupe艂nie traci rozeznanie, pozostaje mu si臋 zwr贸ci膰 do Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci Unii Europejskiej. Polskimi podatkami europejscy s臋dziowie zaprz膮taj膮 sobie g艂owy w kilkunastu sprawach rocznie.

Nie wszystkie w膮tpliwo艣ci podatkowe trafiaj膮 przed s膮dy lub staj膮 si臋 przedmiotem tzw. skargi konstytucyjnej. Aby tak nie by艂o, powo艂ano Krajow膮 Informacj臋 Skarbow膮 (KIS), do kt贸rej mo偶na si臋 zwr贸ci膰 w sprawie wydania interpretacji przepis贸w podatkowych, p艂ac膮c 70 z艂. Rocznie KIS wydaje 16 tys. interpretacji prawa podatkowego. W kilkunastu procentach si臋 myli. Interpretacje KIS s膮 bowiem zaskar偶alne. Nierzadko bywa, 偶e s膮dy zajmuj膮 inne stanowisko ni偶 w艂adze skarbowe.

Z technicznego punktu widzenia nad tym, ile obywatel ma odda膰 pa艅stwu, w ramach Krajowej Administracji Skarbowej czuwa 400 urz臋d贸w skarbowych, 16 urz臋d贸w celno-skarbowych wraz z 44 delegaturami i 134 oddzia艂ami celnymi. Plus 16 izb administracji skarbowej. Krajowa Informacja Skarbowa ma 5 delegatur oraz 2 wydzia艂y.

Nad wszystkim jest Ministerstwo Finans贸w oraz kilka rz膮dowych agend kontrolnych, np. Administracja Systemu Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej mog膮ca ci zablokowa膰 konto bankowe, je偶eli masz na nim za du偶o pieni臋dzy. Jest te偶 sejmowa komisja finans贸w publicznych oraz podobna komisja w Senacie.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach