Rasputin Putina – NIE

W┼éadimir, ruski mir i filozofia z brod─ů.

 

Wygl─ůda jak inkarnacja Dostojewskiego albo So┼é┼╝enicyna, czyli jak typowy rosyjski my┼Ťliciel z wiek├│w minionych. Nie ignoruje jednak tera┼║niejszo┼Ťci, zakopuj─ůc si─Ö w starych ksi─Ögach. Wr─Öcz przeciwnie: chce j─ů kreowa─ç na w┼éasn─ů mod┼é─Ö. Chcia┼éby, ┼╝eby na ┼Ťwiecie zapanowa┼é pok├│j. Ale wynika─ç ma on z tego, ┼╝e Rosja nie mia┼éaby ju┼╝ przeciwko komu prowadzi─ç wojny, bo wszyscy si─Ö jej podporz─ůdkuj─ů. Pisarz, filozof, akademik, muzyk, geopolityk, okultysta, dzia┼éacz. Aleksandr Gieljewicz Dugin.

 

Zosta┼é obj─Öty sankcjami, zanim to by┼éo modne, ju┼╝ w 2014 r. Dosta┼é w├│wczas zakaz wjazdu do pa┼ästw Unii Europejskiej za poparcie ataku Rosji na Ukrain─Ö, kiedy to radzi┼é, aby Ukrai┼äc├│w ÔÇ×zabija─ç, zabija─ç, zabija─ç!ÔÇŁ. Dzi┼Ť z tej jego rady skwapliwie korzystaj─ů Putin i dow├│dcy rosyjskiej armii, a on sam mo┼╝e si─Ö czu─ç spe┼éniony jako ideolog Kremla. Nie pe┼éni oficjalnie ┼╝adnych zaszczytnych funkcji ani nie zajmuje eksponowanych stanowisk. Za poparcie w 2014 r. ukrai┼äskich separatyst├│w zosta┼é nawet zrzucony ze sto┼éka szefa katedry socjologii na Pa┼ästwowym Uniwersytecie Moskiewskim. Uznano w├│wczas, ┼╝e g┼éosi pogl─ůdy zbyt radykalne i niepasuj─ůce do publicznej uczelni. Ale Dugin nie zasypia┼é gruszek w popiele, a jego idee zmartwychwsta┼éy z now─ů moc─ů w 2022 r. Wr├│ci┼é tak┼╝e on sam. Satyryczna rosyjska strona internetowa poda┼éa w marcu informacj─Ö, ┼╝e ten filozof imperializmu zosta┼é nowym dyrektorem generalnym pierwszego kana┼éu rosyjskiej telewizji publicznej. Dziennikarsk─ů kaczk─Ö podchwyci┼éy inne media, czyli uzna┼éy j─ů za przynajmniej prawdopodobn─ů.

 

Aleksandr Dugin urodzi┼é si─Ö w 1962 r. w Moskwie. Od lat 90. XX w. zajmuje pozycj─Ö wyj─ůtkow─ů w┼Ťr├│d rosyjskich intelektualist├│w. Przygasaj─ůce mocarstwo, kt├│re w swojej historii przetestowa┼éo wiele system├│w oraz ideologii ÔÇô zar├│wno religijnych, jak i ateistycznych ÔÇô u progu nowego tysi─ůclecia mierzy┼éo si─Ö z ideologiczn─ů pustk─ů. I wtedy pojawi┼é si─Ö on: na poz├│r szalony, a zarazem przera┼╝aj─ůco sp├│jny. ┼ü─ůcz─ůcy filozoficzne ┼╝ywio┼éy w now─ů ca┼éo┼Ť─ç; imponuj─ůcy erudycj─ů, ale te┼╝ umiej─ůcy wyt┼éumaczy─ç prostemu cz┼éowiekowi, o co w tym wszystkim chodzi. Prorok z doktoratem, twardo st─ůpaj─ůcy po ziemi mistyk. Tw├│rca wsp├│┼éczesnej geopolityki rosyjskiej. Fetowany na salonach intelektualnych i politycznych, je┼╝d┼╝─ůcy po kraju z wyk┼éadami, jego ksi─ů┼╝ki polecaj─ů studentom znamienici profesorowie rosyjskich uczelni.

Gdyby kto┼Ť zapyta┼é Dugina: Kim pan jest, Aleksandrze Gieljewiczu? Komunist─ů? Faszyst─ů? Prawos┼éawnym? Poganinem? Ezoterykiem? Naukowcem? Szo┼émenem?, zapytywany m├│g┼éby ca┼ékowicie szczerze i zgodnie z prawd─ů odpowiedzie─ç: Tak.

Wystarczy powiedzie─ç, ┼╝e jest inspiratorem ruchu narodowo-bolszewickiego, podkre┼Ťlaj─ůcym przy tym swoje przywi─ůzanie do prawos┼éawia, kt├│re ÔÇô w przeciwie┼ästwie do katolicyzmu i protestantyzmu ÔÇô jest prawdziwym chrze┼Ťcija┼ästwem. Uwa┼╝a si─Ö za nosiciela idei Rosji jako takiej ÔÇô ┼éatki i pr─ůdy ideologiczne maj─ů dla niego znaczenie drugorz─Ödne. Jego teorie to zlepek pism i my┼Ťli wywodz─ůcych si─Ö z r├│┼╝nych, cz─Östo wykluczaj─ůcych si─Ö i zwalczaj─ůcych tradycji, co, zdaniem my┼Ťliciela, nie stanowi wady, lecz wr─Öcz przeciwnie. Wszystko da si─Ö wykorzysta─ç w s┼éu┼╝bie odbudowy mocarstwa oraz uzdrowienia kraju i spo┼éecze┼ästwa z zachodniego raka, coraz bardziej tocz─ůcego Wsch├│d. Jest p├│┼║no, zatem konieczne s─ů radykalne kroki, np. specjalne operacje wojskowe, przez z┼éo┼Ťliwych i nieboj─ůcych si─Ö mamra nazywane w Rosji wojnami.

 

Swoj─ů rol─Ö jako medium rysowa┼é w wywiadzie udzielonym Grzegorzowi G├│rnemu (dzi┼Ť autorowi tygodnika ÔÇ×SieciÔÇŁ braci Karnowskich, w kt├│rym ukaza┼é si─Ö wywiad z ambasadorem Rosji tu┼╝ po ataku na Ukrain─Ö), kt├│ry ukaza┼é si─Ö w 1998 r. w kwartalniku ÔÇ×FrondaÔÇŁ. ÔÇ×Ja nie my┼Ťl─Ö za siebie, ja my┼Ťl─Ö za pa┼ästwo, za nar├│d, za histori─Ö. Czekam na swojego Iwana Gro┼║nego. Wszyscy politycy, kt├│rzy b─Öd─ů szukali dla Rosji prawdziwej i wielkiej idei, wcze┼Ťniej czy p├│┼║niej trafi─ů do mnie. Nie dlatego, ┼╝e jestem wielk─ů indywidualno┼Ťci─ů i sam osobi┼Ťcie co┼Ť sobie wymy┼Ťli┼éem, ale dlatego, ┼╝e istnieje obiektywna idea Rosji, a ja jestem tylko jej wyrazicielemÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é w├│wczas.

Suwerenna Ukraina w tej bajce nie ma prawa bytu. ÔÇ×Suwerenno┼Ť─ç Ukrainy to na tyle negatywne zjawisko dla rosyjskiej geopolityki, ┼╝e w zasadzie ┼éatwo mo┼╝e sprowokowa─ç konflikt zbrojny (ÔÇŽ). Ukraina jako samodzielne pa┼ästwo z ambicjami terytorialnymi stanowi ogromne zagro┼╝enie dla ca┼éej Eurazji i nie ma sensu m├│wi─ç o geopolityce kontynentalnej bez rozwi─ůzania kwestii ukrai┼äskiej (ÔÇŽ). Istnienie Ukrainy w obecnych granicach i z obecnym statusem ┬╗suwerennego pa┼ästwa┬ź jest zadawaniem potwornego ciosu w bezpiecze┼ästwo geopolityczne Rosji, r├│wnoznacznego z inwazj─ů na jej terytoriumÔÇŁ ÔÇô pisa┼é w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Podstawy geopolitykiÔÇŁ z 1997 r., uwa┼╝anej za najpe┼éniejsze podsumowanie jego pogl─ůd├│w.

 

Ca┼éo┼Ť─ç na ┼éamach