Rozbierzcie si臋 – NIE

Na polskich ulicach panoszy si臋 nowa czerwona zaraza.

Nosz膮 glany, pol贸wki od Freda Perry鈥檈go i gol膮 si臋 na 艂yso. S艂uchaj膮 punka, ska i reggae. Cz臋sto pal膮 trawk臋. S膮 w艣r贸d nich geje i wegetarianie. Narodowc贸w nienawidz膮, Antif臋 lubi膮. Rasist贸w bior膮 na buty. Panie i panowie, oto nowi polscy lewicowi skini.

Kim s膮 i sk膮d si臋 wzi臋li?

 

Jamajskie korzenie

Subkultura skinhead贸w wywodzi si臋 z grona kolorowych, czarnych i Mulat贸w, kt贸rzy wyemigrowali z Jamajki do Anglii. Narodzi艂a si臋 w latach 60. XX w. na ulicach Londynu i innych du偶ych miast angielskich. To kultura o korzeniach robotniczych 鈥 st膮d zami艂owanie do martens贸w, pocz膮tkowo obuwia ortopedycznego, lecz 鈥 jak si臋 okaza艂o 鈥 nader przydatnego robotnikom, gdy偶 blachy na noskach but贸w chroni艂y stopy doker贸w czy budowla艅c贸w przed upadkiem ci臋偶kich przedmiot贸w.

Kolorowi z Jamajki przywie藕li z Karaib贸w do metropolii zami艂owanie do reggae i ska. Stali si臋 lokalnymi patriotami robotniczych dzielnic, czego symbolem by艂o kibicowanie miejscowym dru偶ynom pi艂karskim. Bardzo szybko okaza艂o si臋, 偶e wiele bia艂ych dzieciak贸w z robotniczych dzielnic Manchesteru czy Leeds pokocha艂o ich muzyk臋 i styl bycia, bardzo niepokorny, a chwilami wr臋cz chuliga艅ski (co nie oznacza艂o, przynajmniej w ich mniemaniu, bandytyzmu).

Wybuch punkowej rebelii w roku 1977, kojarzony cho膰by z takimi zespo艂ami jak The Clash i Sex Pistols, o偶ywi艂 subkultur臋 skin贸w, tchn膮艂 w ni膮 nowego ducha. Pocz膮tkowo punki i skini byli zbratani, nie brakowa艂o kapel 鈥 jak cho膰by Sham 69, nawo艂uj膮ce dzieciaki do zjednoczenia si臋 ponad podzia艂ami w kawa艂ku 鈥濱f the Kids Are United鈥 鈥 kt贸re 艂膮czy艂y obie subkultury. Z czasem ich drogi si臋 rozesz艂y, gdy偶 kolejne pokolenia skin贸w wpad艂y w obj臋cia skrajnej prawicy, nieraz nacjonalistycznej, a niekiedy faszyzuj膮cej. Subkultura skin贸w do dzi艣 jest podzielona na wiele od艂am贸w 鈥 od anarchist贸w, przez 鈥瀉politycznych鈥, po nazist贸w.

 

K艂opotliwa styl贸wa

Niestety po wygl膮dzie cz臋sto trudno odr贸偶ni膰 skin antyfaszyst臋 od nazi-skina. Jeden z drugim ubieraj膮 si臋 tak samo.

Niemniej jednak ukochane przez skin贸w na ca艂ym 艣wiecie oryginalnie brytyjskie 鈥 a dzi艣 zglobalizowane 鈥 firmy, Dr. Martens, Lonsdale i Fred Perry, odcinaj膮 si臋 od skrajnej prawicy.

Dr. Martens podkre艣la przywi膮zanie do walki z dyskryminacj膮 i mow膮 nienawi艣ci. Dowodzi tego fakt, 偶e firma przekaza艂a rok temu 100 tys. funt贸w organizacjom takim jak Show Racism the Red Card (walcz膮cej z rasizmem w pi艂ce no偶nej) i Black Lives Matter. Na blogu Dr. Martensa mo偶na poczyta膰, 偶e ta marka ma wyjebane na rasist贸w i nie 偶yczy sobie, aby kojarzy膰 j膮 ze skrajn膮 prawic膮.

Lonsdale by艂 kochany przez mi艂o艣nik贸w Adolfa, zw艂aszcza niemieckich, kt贸rzy tak nosili jego ciuchy, aby uwydatni膰 litery 鈥瀗sda鈥, czcz膮c w ten spos贸b hitlerowska parti臋 NSDAP. Nie do ko艅ca spodoba艂o si臋 to firmie. Kilka lat temu Lonsdale wypu艣ci艂a t-shirty 鈥濳ochaj muzyk臋, nienawid藕 rasizmu鈥 (Love music, hate racism) i ciuchy z logo w kolorze t臋czy wspieraj膮ce LGBT (鈥濴onsdale kocha wszelkie kolory鈥).

Gdy ameryka艅ska rasistowska boj贸wka Proud Boys zacz臋艂a u偶ywa膰 jako symbolu czarnej pol贸wki Fred Perry z 偶贸艂t膮 lam贸wk膮, firma si臋 wdkurwi艂a. Nie tylko wycofa艂a z USA i Kanady takie koszulki, ale wypu艣ci艂a w maju zesz艂ego roku now膮 lini臋 ciuch贸w reklamowan膮 wy艂膮cznie przez kolorowych. Zabawne, 偶e zanim biali ameryka艅scy rasi艣ci pokochali ten model t-shirtu, by艂 on kultowy w艣r贸d gej贸w. Nazi艣ci to idioci, nie musz膮 wi臋c wiedzie膰, 偶e mistrz tenisa Fred Perry by艂 synem socjalisty, a za艂o偶y艂 firm臋 odzie偶ow膮 z imigrantem z Europy Wschodniej.

Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji. Gdy w roku 2013 grupa kiboli i nazi-skin贸w zak艂贸ca艂a wroc艂awski wyk艂ad prof. Zygmunta Baumana, w sali znajdowa艂 si臋 m贸j znajomy lewak 鈥 kr贸tko 艣ci臋ty w bluzie Lonsdale, w glanach na nogach, kt贸ry wygl膮da艂 dok艂adnie tak jak prawicowcy zwalczaj膮cy Baumana. Niewiele brakowa艂o, aby zosta艂 zwini臋ty przez policj臋 razem z naziolami.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach