Stoi poci膮g z daleka – NIE

Mkn膮ca do dobrobytu lokomotywa mo偶e stan膮膰 z powodu maszynist贸w, a w艂a艣ciwie ich braku. Najwy偶szy czynnik partyjny nie mo偶e do tego dopu艣ci膰.

Z danych Urz臋du Transportu Kolejowego (UTK) wynika, 偶e maszynist贸w jest w Polsce 17 tysi臋cy, a powinno by膰 co najmniej o tysi膮c wi臋cej. Niedob贸r ju偶 teraz rodzi problemy, lecz to dopiero przedsmak emocji. Ledwie co trzeci kierowca poci膮gu nie sko艅czy艂 trzydziestki, za to 40 procent uko艅czy艂o 50 lat, a 25 procent ma wi臋cej ni偶 lat 55. Poniewa偶 kolejarze uzyskuj膮 uprawnienia emerytalne ju偶 po uko艅czeniu sze艣ciu dych 偶ycia, w ci膮gu najbli偶szych kilku lat 4,5 tysi膮ca maszynist贸w p贸jdzie pod kapelusz.

Kolei grozi parali偶, za艣 sparali偶owan膮 kolej膮 PiS Niemc贸w nie dogoni i dumni Polacy wci膮偶 b臋d膮 zbiera膰 szparagi za Odr膮.

 

Zaczynaj膮 si臋 schody

呕eby kataklizmu unikn膮膰, trzeba zasypa膰 dziur臋 pokoleniow膮, czyli zatrudni膰 17 tysi臋cy os贸b. I to szybko. Nie bardzo jednak wiadomo, sk膮d ich wytrzepa膰, bo mimo do艣膰 wysokich zarobk贸w – 艣rednio 6 tys. z艂 brutto 鈥 odpowiednich kandydat贸w na maszynist贸w na horyzoncie nie wida膰.

Proces rekrutacji zaczyna si臋 od tego, 偶e sp贸艂ka przewozowa og艂asza nab贸r. Pierwotne wymogi nie s膮 zbyt wyg贸rowane – wystarczy legitymowa膰 si臋 uko艅czeniem szko艂y zawodowej. Potem zaczynaj膮 si臋 schody. Kandydaci s膮 gruntownie badani przez medyk贸w, jakakolwiek wada wzroku, s艂uchu lub cho膰by drobny defekt psychiki sprawiaj膮, 偶e przygoda z kolej膮 dobiega ko艅ca, zanim si臋 zacznie. Rezultat rygorystycznych wymog贸w zdrowotnych jest taki, 偶e spo艣r贸d zg艂aszaj膮cych si臋 do PKP Intercity 1500 ch臋tnych do pracy 1400 odpada, podobnie jest w przypadku innych przewo藕nik贸w.

A to tylko wst臋p.

 

Rekord Europy

Kto przejdzie przez medyczne sito, zostaje zakwalifikowany na 2-miesi臋czny kurs. Ko艅czy si臋 on egzaminem z przepis贸w ruchu kolejowego, sygnalizacji i budowy pojazd贸w trakcyjnych. Ci, co zalicz膮, dostaj膮 od UTK licencj臋 maszynisty. Licencjonowani maszyni艣ci trafiaj膮 na 16-miesi臋czne szkolenie praktyczne (膰wiczenia na symulatorze, 500 godzin jazdy w charakterze obserwatora w lokomotywach, 1200 godzin kierowania poci膮giem pod nadzorem, 7 tygodni smarowania i dokr臋cenia w warsztacie). I zn贸w egzamin. Je艣li si臋 uda zda膰 鈥 a nie jest 艂atwo – uzyskuj膮 艣wiadectwo maszynisty. Czy posiadacz licencji i 艣wiadectwa mo偶e wreszcie zasi膮艣膰 za sterami poci膮gu i p臋dzi膰 do stacji przeznaczenia? Nic z tych rzeczy 鈥 najpierw musi gruntownie pozna膰 szlak, co wymaga je偶d偶enia po nim w dzie艅 i w nocy.

艁膮cznie wyszkolenie maszynisty trwa ponad 2 lata.

W 偶adnym europejskim kraju cykl kszta艂cenia nie trwa tak d艂ugo, nigdzie w Europie nie obowi膮zuj膮 tak wy艣rubowane wymogi zdrowotne.

 

Paranoik i gwa艂townik

Co tu kry膰, Polska jest jedynym krajem na Starym Kontynencie, a by膰 mo偶e na 艣wiecie, w kt贸rym 艂atwiej zosta膰 pilotem ni偶 maszynist膮.

呕eby sterowa膰 statkami powietrznymi przewo偶膮cymi do 9 os贸b, wystarczy wylata膰 200 godzin i przez 120 godzin s艂ucha膰 wyk艂ad贸w. Uprawnienia do dowodzenia samolotami zabieraj膮cymi na pok艂ad ponad 9 pasa偶er贸w uzyskuje si臋 po wylataniu dodatkowych 1500 godzin. Szkolenie kapitana boeinga czy airbusa trwa wi臋c mnie wi臋cej tyle, ile maszynisty poci膮gu z Koziej W贸lki do Pcimia. Tyle 偶e piloci nie musz膮 mie膰 tak ko艅skiego zdrowia jak maszyni艣ci. Nawet lotnik dow贸dca mo偶e by膰 z lekka 艣lepy – dopuszcza si臋 wad臋 wzroku w zakresie od -6 do +5 dioptrii, bo w lotnictwie dozwolone jest stosowanie okular贸w i szkie艂 korekcyjnych. Na kolei nie ma o tym mowy, maszynista musi mie膰 sokoli wzrok i jakikolwiek defekt oczu eliminuje kandydata na kolejarza w przedbiegach.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach