Szko艂a przybita do krzy偶a – NIE

Pomys艂om ministra Czarnka nale偶y si臋 przeciwstawia膰 z ca艂膮 moc膮. Co dzie艅 od nowa.

Na zebraniu szkolnym z rodzicami klas pierwszych w XLIV Liceum Og贸lnokszta艂c膮cym im. ks. Stanis艂awa Konarskiego w Krakowie poproszono rodzic贸w, kt贸rych dzieci rezygnuj膮 z chodzenia na religi臋, o wizyt臋 w gabinecie dyrektora. Dyrektor Mariusz Graniczka pyta艂 rodzic贸w o pow贸d. I czy s膮 ateistami b膮d藕 innowiercami.

XLIV LO jest 艣wietnie po艂o偶one 鈥 w centrum Krakowa, nieopodal Wawelu. Z do艣膰 鈥 je艣li wierzy膰 opiniom w internecie – wysokim poziomem nauczania i zdawalno艣ci膮 matur na poziomie 100 proc. Tak偶e ma do艣膰 wysokie, 12. miejsce w zesz艂orocznym rankingu krakowskich lice贸w. Jedyny wyra藕ny minus to opinia o dyrektorze szko艂y. Ma on w艣r贸d m艂odzie偶y opini臋 oszo艂oma. W szkole jest k膮cik smole艅ski, gdzie wisi tablica z nazwiskami wszystkich ofiar katastrofy. W zamierzeniu dyrektora ma to s艂u偶y膰 pami臋ci, a jest przedmiotem totalnej beki. Wprowadzono ca艂kowity zakaz u偶ywania telefon贸w. Zero przejawu jakiegokolwiek w艂asnego indywidualnego stylu. Czerwony irokez na 艂bie absolutnie by nie przeszed艂. Apele i msze z 鈥瀠roczystych okazji鈥, w kt贸rych uczestniczy膰 musi ka偶dy. Warty pod 鈥瀔rzy偶em katy艅skim鈥. Rozwiewam w膮tpliwo艣ci, gdyby kto艣 takie mia艂. To liceum publiczne.

Rzecz o akcji dyrektora Graniczka dosta艂a si臋 najpierw do lokalnej 鈥濭azety Wyborczej鈥, a potem by艂a szeroko szerowana w mediach spo艂eczno艣ciowych. My艣l臋, 偶e to jednostkowy kuriozalny przypadek. Bo i szko艂a z prezentowan膮 podstaw膮 swojego dyrektora odbiega nieco od innych szk贸艂. Na razie przynajmniej. Na razie. Ale nie by艂oby to wszystko zapewne mo偶liwe, gdyby nie sprzyjaj膮ca atmosfera do podejmowania w szko艂ach takich krok贸w. To w Krakowie jest przecie偶 najs艂ynniejsza kurator o艣wiaty w Polsce Barbara Nowak. Jest s艂ynna przez swoje wypowiedzi. Najbardziej zas艂yn臋艂a nazwaniem Uniwersytetu Jagiello艅skiego 鈥瀉gencj膮 towarzysk膮鈥 鈥濳rystyn膮 Paw艂owicz polskiej o艣wiaty鈥 nazwali j膮 internauci. 鈥濲ednym z najlepszych kurator贸w w Polsce, nie tylko dzisiaj, ale w og贸le w historii鈥 鈥 nazwa艂 j膮 Przemys艂aw Czarnek, minister edukacji i nauki.

***

Panie Czarnek. Uwa偶am, 偶e nauczanie religii, prowadzenie katechezy na terenie szko艂y nie powinno si臋 odbywa膰 w 偶adnej formie. Chyba 偶e jest to szko艂a prywatna o profilu religijnym i rodzice 艣wiadomie zapisz膮 dziecko do takiej szko艂y. I nie chodzi mi bynajmniej o wzgl臋dy finansowe, tych pensji dla katechet贸w, ju偶 pal to licho. Chodzi mi o zasad臋 neutralno艣ci, jak膮 powinno si臋 kierowa膰 pa艅stwo (to z wizji Platona) w podej艣ciu do obywateli.

Niepokoj膮ce dla mnie jako dla rodzica s膮 rachunki, z kt贸rych wynika, 偶e

wed艂ug planu nauczania w o艣mioletnim cyklu nauczania religia jest pi膮tym przedmiotem pod wzgl臋dem najwi臋kszej liczby godzin w szkole podstawowej.

Dzieci (te kt贸re ucz臋szczaj膮 na religi臋) przez 8 lat maj膮 jej 608 godzin. Historii, tak drogiej sercu pana, panie Czarnek, s膮 342 godziny. Jest po 190 godzin geografii, biologii, informatyki. Fizyka oraz chemia 鈥 152 godziny. Religia, zamiennie z etyk膮 dla ch臋tnych, to dodatkowe problemy dla wszystkich dyrektor贸w szk贸艂 przy planowaniu zaj臋膰 lekcyjnych, problemy z salami.

Kuriozalna jest sytuacja, 偶e stopie艅 z religii, nieobowi膮zkowej, uwzgl臋dniany jest na 艣wiadectwie i wliczany do 艣redniej.

To krzywdz膮ce wobec tych, kt贸rzy na religi臋 albo etyk臋 nie ucz臋szczaj膮; jest to rodzaj swoistej presji wywieranej na uczni贸w, kt贸rzy chcieliby sobie 艣redni膮 ocen podnie艣膰. A wysoka 艣rednia to mo偶liwo艣膰 uzyskania stypendium.

 

Ca艂o艣膰 na 艂amach