Wniebowzi─Öci uziemieni – NIE

W Baranowie lotnisko kuj─ů, popatrzmy wi─Öc po ca┼éym ┼Ťwiecie, aby doj┼Ť─ç do Baranowa.

Narzuca mi si─Ö obserwacja wielce niepoprawna, bo jako lewicowoskr─Ötny tygodnik ÔÇ×NIEÔÇŁ popiera przecie┼╝ post─Öp. A ja wyst─Öpuj─Ö przeciw post─Öpowi. Na usprawiedliwienie mam to, ┼╝e nie ka┼╝dy regres obraca si─Ö w zacofanie.

 

Wiosna, ach to ty?

Wychodzi jako┼Ť z pierwszego obiegu informacji lansowana do niedawna teza o globalnym ociepleniu. ┼Ünieg w Teksasie. Najzimniejszy od dwudziestu lat kwiecie┼ä w Europie. Do┼Ť─ç d┼éuga jesie┼ä w zesz┼éym roku oraz wiosna obecnie. To mo┼╝e oznacza─ç, ┼╝e zn├│w mamy cztery 4 pory roku, a nie dwie, jak bywa┼éo w minionych dekadach.

Wyznawcy pobo┼╝no┼Ťci globalnoocieplarnianej nie porzucaj─ů jednak swojej wiary, twierdz─ůc paradoksalnie, ┼╝e zimno jest dowodem na to, ┼╝e nadal jest za ciep┼éo. Rozumiem ten efekt psychologiczny. Samemu nie┼éatwo mi przychodzi porzucanie w┼éasnych przekona┼ä. Broni─Ö ich nawet wbrew faktom, chyba ┼╝e w jaki┼Ť cudowny spos├│b sp┼éynie na mnie opami─Ötanie.

┼üatwo skonstatowa─ç, i┼╝ zasadniczym czynnikiem, jaki m├│g┼é spowodowa─ç przywr├│cenie status quo, s─ů samoloty, kt├│rych na niebie nie ma. Ostatnim normalnym rokiem funkcjonowania transportu powietrznego by┼é 2019, w kt├│rym: linie lotnicze na ┼Ťwiecie przewioz┼éy 4,5 miliarda pasa┼╝er├│w i 61,3 mln ton ┼éadunk├│w. Samoloty wykona┼éy 38,9 mln rejs├│w. Obr├│ci┼éy w dym 363 mld litr├│w paliwa o warto┼Ťci 188 mld dolar├│w. Przychody towarzystw lotniczych wynios┼éy 838 mld dolar├│w. Zyski ÔÇô 26,4 mld.

Wychodzi, ┼╝e 60 proc. populacji planety przynajmniej raz w roku wzbi┼éo si─Ö w powietrze. Jest to fa┼észem o tyle, ┼╝e tak naprawd─Ö tylko 3 procent ludzi lata samolotami, a pozostali nie lataj─ů. S─ů tacy, kt├│rzy nigdy nie wsi─ůd─ů do aeroplanu, i bogaci, dla kt├│rych ma to wymiar wypicia szklanki herbaty.

Pasa┼╝erski transport lotniczy oznacza ogromny post─Öp w ┼╝yciu ┼Ťwiata. Skr├│ci┼é dystans mi─Ödzy kontynentami z wielu tygodni do kilku godzin. Min─Ö┼éy czasy, gdy bilet lotniczy by┼é mniej wi─Öcej r├│wnowarto┼Ťci─ů sprawnego samochodu osobowego. Dzi┼Ť ka┼╝dego mieszka┼äca strefy bia┼éego i ┼╝├│┼étego cz┼éowieka na samolot sta─ç.

Dynamika wzrostu lotnictwa cywilnego by┼éa najwy┼╝sz─ů w bran┼╝y transportowej. Bran┼╝a ros┼éa w minionych trzech dziesi─Öcioleciach o ok. 8 proc. rocznie. Gdyby nie epidemia, eskalowa┼éaby nadal. Ubieg┼éy rok przyni├│s┼é spadek lot├│w o 84 proc. W parametrach planety jest to wielko┼Ť─ç istotna.

 

Wirus w obronie matki Ziemi

Powa┼╝ni badacze utrzymuj─ů, ┼╝e samoloty odpowiedzialne s─ů za 2 proc. emisji dwutlenku w─Ögla do atmosfery, chocia┼╝ spalaj─ů coraz mniej dzi─Öki coraz wydajniejszym silnikom. Nie jest istotne, ┼╝e od roku 1990 wzrost emisji spalin emitowanych przez samoloty cywilne wyni├│s┼é 130 proc., a przez samochody tylko 20. Wielko┼Ťci pocz─ůtkowe by┼éy jednak znacznie od siebie odbiegaj─ůce.

K┼éopot jest taki, ┼╝e samoloty s─ů odpowiedzialne za 100 proc. emisji tych zanieczyszcze┼ä na wysoko┼Ťci 12 tys. metr├│w. Nasza planeta ma 4,5 mld lat. Nigdy dotychczas w takiej odleg┼éo┼Ťci od Ziemi nie pojawi┼éy si─Ö obiekty emituj─ůce takie ilo┼Ťci spalin i ciep┼éa, jak w ostatnich siedemdziesi─Öciu latach.

O ile samoloty w pierwszych dziesi─Öcioleciach s┼éu┼╝y┼éy do zabijania ludzi, maj─ůc wp┼éyw na niejak─ů ozdrowie┼äcz─ů depopulacj─Ö, o tyle transport cywilny, kt├│ry powa┼╝nie zacz─ů┼é si─Ö w latach 50. minionego stulecia, samoregulacji demograficznej raczej nie sprzyja.

Je┼╝eli istnieje jaka┼Ť m─ůdro┼Ť─ç matki natury, kt├│rej obecno┼Ť─ç jest niejako oczywista, nie mo┼╝na wykluczy─ç, ┼╝e wirus, no w┼éa┼Ťnie, zabi─ç mia┼é owe lataj─ůce kilka procent populacji ┼Üwiata.

 

Ca┼éo┼Ť─ç na ┼éamach