Zach贸d nie zachodzi – NIE

P臋cznieje sp贸r o najcenniejszy surowiec XXI w. – dane u偶ytkownik贸w sieci.

Czy pysk贸wka o ma艂膮 aktualizacj臋 w telefonach, kt贸ra ju偶 dzi艣 jest jednym z powa偶niejszych konflikt贸w w 艣wiecie technologii, zwiastuje nam, z jak膮 zapalczywo艣ci膮 mog膮 si臋 korporacje 偶re膰 o wiedz臋 o naszych zachowaniach? Ile miliard贸w dolar贸w jeste艣my warci? Co dla tych miliard贸w Apple z Facebookiem s膮 w stanie zrobi膰?

 

Prawdziwa twarz sieci

W czerwcu 2020 r. korporacja Apple og艂osi艂a now膮 polityk臋 ograniczania skuteczno艣ci personalizowanych reklam, o co wybuch艂a afera. Wraz z aktualizacjami w zesz艂ym roku Apple wprowadzi艂a mo偶liwo艣膰, aby jego klienci decydowali, czy instaluj膮c i korzystaj膮c z aplikacji na telefonie, mo偶e ta aplikacja wiedzie膰, gdzie jeste艣my dok艂adnie i na podstawie tego wy艣wietla膰 nam reklamy od lokalnych firm. Na ten rok zapowiedziano jeszcze drastyczniejsze kroki w zmianach zarz膮dzaniem prywatno艣ci膮 w urz膮dzeniach firmy, bo dane te nie ograniczaj膮 si臋 jedynie do lokalizacji.

Ka偶dy, kto mia艂 styczno艣膰 z internetem d艂u偶ej ni偶 p贸艂 dnia, wie, 偶e wyszukuj膮c w przegl膮darce 6-metrowego dildosa z 40-stopniow膮 regulacj膮 wibracji, po otworzeniu dowolnego portalu internetowego wyskoczy na ekranie reklama w艂a艣nie 6-metrowego dildosa z 40-stopniow膮 regulacj膮 wibracji w atrakcyjnej cenie w sklepie tu偶 za rogiem. To efekt zbierania i przetwarzania danych z aplikacji. Algorytmy analizuj膮ce zachowania u偶ytkownik贸w s膮 jednak jeszcze inteligentniejsze i cz臋sto na podstawie analizy naszych zachowa艅 s膮 w stanie zaproponowa膰 nam ubranka dla dzieci po dobrym jebaniu, podpaski i tampony w odpowiednim dniu czy tabletki na sranie po wyszukaniu przepisu na burrito. S艂owem: w zbieraniu danych i przetwarzaniu danych chodzi o to, aby reklamy pokazywa膰 potencjalnym klientom jak najefektywniej, dok艂adnie wtedy, gdy b臋d膮 sk艂onni skorzysta膰 z oferty. Do艣膰 zauwa偶alnym minusem jest fakt, 偶e w艂a艣ciciele firm produkuj膮cych nasz sprz臋t, oprogramowanie do niego i aplikacje, kt贸re sobie zainstalowali艣my, wiedz膮, 偶e jeste艣my w domu trzeci dzie艅 z rz臋du, bo mamy atak biegunki po 艣wi臋tach na Podlasiu i zjedzeniu potrawki z dzikiej 艣wini i kutii.

 

Za s艂odkie jab艂uszko

Po takim opisaniu sprawy druga strona 鈥 Apple 鈥 wygl膮da jak ostatnia cnotliwa panna na wydaniu we wsi zwanej 艣wiatem technologicznych korporacji. Chce przecie偶 艣ledzenie ograniczy膰. Ot贸偶 nic bardziej mylnego: kurwi si臋 ona, a偶 trzeszczy, cho膰 z wyrachowaniem, bo j膮 na to sta膰. To

najwi臋ksza i najdro偶sza firma technologiczna, a zarazem najdro偶sza korporacja USA, warta w tym roku 2 bln dolar贸w. To jest dw贸jka i dwana艣cie zer,

ponad 100 tys. razy tyle, ile Sasin przepierdoli艂 na wybory, kt贸re si臋 nie odby艂y, albo tyle rocznych dotacji na media publiczne przekazanych z bud偶etu pa艅stwa, 偶e TVP mog艂aby nadawa膰 od czas贸w, gdy pierwsi Babilo艅czycy zacz臋li u偶ywa膰 myd艂a ponad 4 tys. lat temu. A dla uzmys艂owienia tempa przyrostu warto doda膰, 偶e jeszcze w 2018 r. Apple warta by艂a po艂ow臋 tej kwoty. Trudno wi臋c uwierzy膰, 偶e celem firmy, kt贸ra sprzedaje nam telefony, tablety i komputery, na pewno jest ochrona naszej prywatno艣ci. Tak wielka korporacja posiadaj膮ca tak wielk膮 baz臋 urz膮dze艅 zbieraj膮cych dane do reklam spersonalizowanych ma interes i jest w stanie pozwoli膰 sobie zablokowa膰 przekazywanie danych innym firmom, aby blokowa膰 i dor偶n膮膰 konkurencj臋 nawet kosztem w艂asnych strat. Jedn膮 z najwi臋kszych zmian, jakie ostatnio zasz艂y, jest mo偶liwo艣膰 wy艂膮czenia przekazywania aplikacjom z telefonu dok艂adnej lokalizacji, co w praktyce dzia艂a tak, 偶e przy pytaniu o udost臋pnienie tej informacji mo偶na zezwoli膰 na pokazanie dok艂adnego adresu co do ulicy lub wskazanie jedynie tego, w jakiej miejscowo艣ci u偶ytkownik si臋 znajduje. Z takimi zmianami, je艣li wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w nie wyrazi zgody na dok艂adne 艣ledzenie, reklamy oparte na lokalizacji zaczn膮 traci膰 znaczenie. A to dopiero pocz膮tek, w tym roku Apple planuje wprowadzi膰 do swoich urz膮dze艅 aktualizacj臋 pozwalaj膮c膮 u偶ytkownikowi wy艂膮czy膰 aplikacji mo偶liwo艣膰 艣ledzenia danych z innych program贸w. To w艂a艣nie ta funkcja, zdaniem Facebooka, jest jedn膮 z tych najgorszych, ograniczaj膮c mo偶liwo艣膰 dotarcia reklam lokalnych firm do potencjalnych odbiorc贸w.

 

Twoje i moje pieni膮dze

Pod koniec zesz艂ego roku w najpopularniejszych gazetach w USA pojawi艂y si臋 reklamy na ca艂膮 stron臋, w kt贸rych Facebook zapowiada, 偶e stanie przeciwko Apple w ochronie ma艂ych biznes贸w. Przeciwstawiamy si臋 Apple w imieniu ma艂ych przedsi臋biorc贸w, sk膮dkolwiek s膮. Wielu spo艣r贸d spo艂eczno艣ci ma艂ych przedsi臋biorc贸w podziela obawy o wymuszone przez Apple aktualizacje oprogramowania, kt贸re ograniczy mo偶liwo艣ci firm do prowadzenia kampanii reklam spersonalizowanych i efektywne zdobywanie klient贸w 鈥 pisano w p艂aczliwym tek艣cie. Prezes Apple Tim Cook odpisa艂 na Twitterze, 偶e zmiany nie eliminuj膮 mo偶liwo艣ci 艣ledzenia, lecz jedynie wprowadz膮 mo偶liwo艣膰 decydowania, czy u偶ytkownik zgadza si臋 na takie praktyki. Co istotne, przy pierwszym uruchomieniu system zapyta u偶ytkownika o decyzj臋, 艣ledzenie nie b臋dzie wi臋c domy艣lnie w艂膮czone. W wojence zatem prowadzi Apple, robi膮c z przeciwnika pazern膮 na dane 艂ajz臋, zas艂aniaj膮c膮 si臋 mitycznymi przedsi臋biorcami.

Paniczny ruch Facebooka jednak nie jest bez przyczyny. W poprzednim kwartale firma zarobi艂a 21,5 mld dolar贸w, z czego 21,2 mld z reklam. Ca艂y rynek big data, czyli m.in. informacji zbieranych przez telefony, przetwarzanych w celach dopasowania reklam, wart jest wed艂ug szacunk贸w Markets and Markets 138,9 mld dolar贸w. To mniej wi臋cej tyle, ile wyni贸s艂 PKB Ukrainy w 2018 r. Do roku 2025 ma by膰 to ju偶 nieca艂e 230 mld dolar贸w, niewiele mniej ni偶 PKB Portugalii.

Zdarzenie to, pozornie b艂ahe, jest te偶 dobrym pretekstem do rozwa偶enia, czy w najbli偶szej przysz艂o艣ci nie czeka nas pierwsza realna wojna korporacji? Zjawisko, kt贸re wykroczy poza praktyki konkurencji, tak偶e tej nieuczciwej. Im dro偶szym surowcem b臋d膮 dane, tym wi臋ksza b臋dzie ambicja wprowadzania monopolu na rynku, a poniesione na wojnie straty zaczn膮 schodzi膰 na plan dalszy.